Jak przedłużyć Profil Zaufany krok po kroku

Do 31 października niektórzy obywatele powinni przedłużyć swój Profil Zaufany, gdyż inaczej nie będą mogli załatwić spraw urzędowych przez internet. Ministerstwo Cyfryzacji już wysyła sms-y w tej sprawie. Podajemy, jak przedłużyć Profil Zaufany samodzielnie, nie wychodząc z domu.

Aktualizacja: 28.02.2024 08:57 Publikacja: 24.10.2023 13:18

Jak przedłużyć Profil Zaufany krok po kroku

Foto: Adobe Stock

Profil Zaufany to  bezpłatne narzędzie do potwierdzania tożsamości w internecie oraz składania podpisu zaufanego. Można dzięki niemu załatwić zdalnie wiele ważnych spraw urzędowych (ich lista niżej). Ważność Profilu Zaufanego wynosi 3 lata. Podczas pandemii była ona automatycznie przedłużana. Po odwołaniu stanu zagrożenia epidemicznego trzeba jednak samodzielnie przedłużyć ważność profilu.  Można to zrobić przez internet.

Jak sprawdzić, czy Profil Zaufany wymaga odświeżenia

Najpierw jednak możemy sprawdzić, czy musimy to robić. W tym celu:

1. zaloguj się na swój Profil Zaufany na stronie https://pz.gov.pl/pz/pages/userIndex (za pomocą nazwy użytkownika lub adresu e-mail albo za pośrednictwem banku lub innego dostawcy);

2. jeśli w polu Sposób utworzenia/przedłużenia widać informację „Profil zaufany przedłużony automatycznie na czas pandemii”, to oznacza, że Twój profil zostanie unieważniony 31 października 2023 roku, nawet jeśli widzisz inną datę wygaśnięcia profilu.  

Obywatele, którzy dostali sms o konieczności przedłużenia, mogą ten etap pominąć i od razu przejść do przedłużenia PZ.  

Przedłużenie Profilu Zaufanego krok po kroku

1. zaloguj się na stronie pz.gov.pl;

2. w prawym górnym rogu są Twoje dane i niebieska strzałka. Rozwiń menu pod strzałką i wybierz "Profil Zaufany";

3. w "Szczegółach profilu" wybierz "Przedłuż ważność" lub "zmień dane", a następnie "Dalej";

4. otworzy się okienko z Twoimi danymi kontaktowymi. Potwierdź je lub edytuj, jeśli się zmieniłeś numer telefonu lub adres e-mail;

5. otrzymasz e-mail i SMS z jednorazowymi kodami autoryzacyjnymi. Wpisz je w odpowiednie pola i wybierz "Dalej";

6. jeśli kody zostały wpisane prawidłowo, zobaczysz potwierdzenie przedłużenia ważności profilu zaufanego o 3 lata. Otrzymasz również e-mail z potwierdzeniem;

7. zanim się wylogujesz, wejdź w "Szczegóły profilu" i w sekcji "Dane użytkownika" znajdź "Nazwę użytkownika". Zapamiętaj ją, ponieważ może się przydać podczas kolejnego logowania (niżej piszemy, o co chodzi).

rp.pl

Uwaga

Osoby, które logują się do Profilu Zaufanego przez swoje e-konto w banku, po przedłużeniu ważności profilu mogą utracić taki sposób logowania  - informuje resort cyfryzacji. Do Profilu Zaufanego  zalogują się tylko nazwą użytkownika lub adresem e-mail, a metoda autoryzacji logowania do profilu zmieni się na sms z kodem lub push w aplikacji mObywatel, jeśli taka metoda była wcześniej używana.

Aby ponownie logować się do Profilu Zaufanego danymi do e-konta bankowego, trzeba zalogować się do swojego Profilu Zaufanego za pomocą nazwy użytkownika (tej którą trzeba było zapamiętać) lub adresu e-mail oraz hasła z sms, a następnie zmienić dostawcę tożsamości na bank.  

Jeśli jednak nie pamiętasz nazwy użytkownika, możesz poprosić system o przypomnienie: 

1.  na stronie logowania do Profilu Zaufanego wybierz "Nie pamiętam nazwy użytkownika";

2.  wpisz swój adres e-mail powiązany z Profilem Zaufanym. Jeśli ten adres jest zarejestrowany w systemie, otrzymasz wiadomość z przypomnieniem nazwy;

3. otwórz e-mail i użyj nazwy użytkownika do zalogowania się do Profilu Zaufanego.

Gdy profil wygasł 

Jeśli Profil Zaufany nie został przedłużony w terminie, wygaśnie 1 listopada. Wówczas można złożyć wniosek o nowy.  To też da się zrobić online.

1. zaloguj się do konta Profilu Zaufanego,

2. wybierz "Mój profil zaufany", a następnie "Załóż nowy profil zaufany".

3. Wybierz sposób, w jaki chcesz założyć Profil i dalej postępuj zgodnie z komunikatami.

- Jeśli nie możesz zalogować się do konta profilu zaufanego, wejdź na stronę pz.gov.pl i uzyskaj nowy profil zaufany w wybrany przez Ciebie sposób - radzi resort cyfryzacji.

Co można załatwić przy użyciu Profilu Zaufanego

Profilem Zaufanym można m.in.:

- załatwić sprawę w ZUS,

- zalogować do Internetowego Konta Pacjenta (IKP),

- podpisać JPK_VAT,

- złożyć wniosek o rejestrację działalności gospodarczej,

- złożyć wniosek o dowód osobisty,

- zgłosić utratę dowodu osobistego,

- wystąpić o Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego,

- załatwić becikowe, świadczenia rodzicielskie, Kartę Dużej Rodziny, Świadczenie o Funduszu Alimentacyjnym,

- uzyskać odpis aktu stanu cywilnego: małżeństwa, urodzenia, zgonu,

- zgłosić urodzenie dziecka,

- sprawdzić i złożyć deklaracje podatkowe na portalu podatkowym,

- sprawdzić punkty karne, 

- zgłosić spadek lub darowiznę,

- pobrać zaświadczenie o niekaralności.

Czytaj więcej

Sprawdź swój profil zaufany, wkrótce może wygasnąć

Profil Zaufany to  bezpłatne narzędzie do potwierdzania tożsamości w internecie oraz składania podpisu zaufanego. Można dzięki niemu załatwić zdalnie wiele ważnych spraw urzędowych (ich lista niżej). Ważność Profilu Zaufanego wynosi 3 lata. Podczas pandemii była ona automatycznie przedłużana. Po odwołaniu stanu zagrożenia epidemicznego trzeba jednak samodzielnie przedłużyć ważność profilu.  Można to zrobić przez internet.

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP