Z tego artykułu dowiesz się:
- Jakie czynniki wpływają na ceny w sklepach detalicznych przed świętami?
- W jaki sposób zmieniają się ceny na najczęściej kupowane grupy produktów?
- Jakie jest tempo wzrostu cen dla takich kategorii jak kawa i alkohol?
- Co mówią ekonomiści o różnicach między inflacją ogólną a inflacją sklepów detalicznych?
- Jakie wyzwania stoją przed sklepami w kontekście oczekiwań klientów związanych z cenami?
W listopadzie ceny w sklepach detalicznych w najczęściej kupowanych grupach, jak żywność, napoje bezalkoholowe i alkoholowe, chemia czy kosmetyki, wzrosły średnio o 4,2 proc. rdr – wynika z badania „Indeks cen”, autorstwa UCE Research oraz WSB Merito, którego wyniki Rzeczpospolita poznała jako pierwsza. To pierwszy miesiąc od dawna, gdy dynamika rośnie, choć póki co nieznacznie. W październiku ceny wzrosły 4,1 proc., we wrześniu 4,9 proc., a w sierpniu 5,1 proc.
Czytaj więcej
Inflacja w Polsce w listopadzie wyniosła 2,4 proc. rok do roku – podał w piątek Główny Urząd Stat...
Inflacja zaczyna spadać
– Wzrost PKB, wyhamowanie inflacji są sygnałami ożywienia gospodarczego. Również perspektywy na 2026 r. są dość optymistyczne, jeśli chodzi o poziom inflacji, choć należy na nie patrzeć z ostrożnością, biorąc pod uwagę globalną scenę polityczną i handlową oraz to, że konflikty ekonomiczno-polityczne coraz częściej wpływają na rynki – mówi dr Justyna Rybacka, WSB Merito.
Czytaj więcej
Ogromna zmienność cen żywności na światowych rynkach oznacza zawirowania na sklepowych półkach. J...