Szczęśliwcy mogą już dziś, nie ruszając się z domu, zawiadomić urząd o sprzedaży auta, wyrobić wtórnik prawa jazdy czy zmienić informacje w ewidencji działalności gospodarczej. Tak jest w Urzędzie Miasta Krakowa.
Wzięte usługi
– Mamy dużo usług i tytuł lidera, ale patrząc na skalę potrzeb, jesteśmy na początku drogi – mówi Robert Skalny z UM Krakowa, gdzie uruchomiono już ok. 90 usług na platformie e-PUAP (Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej, którą udostępnia MSWiA).
Na platformie e-PUAP MSWiA udostępniło nową usługę: weryfikację dowodu rejestracyjnego. – Po wejściu na e-PUAP można sprawdzić, czy dane w dowodzie rejestracyjnym są prawdziwe i zgodne z tymi, jakie zostały wprowadzone przez urząd. To ważne dla osób, które np. kupują pojazdy – mówi Violetta Szymanek z MSWiA.
Jak działa e-urząd w Krakowie? Wystarczy wejść na BIP Miasta Krakowa i w module e-PUAP znaleźć usługę. Potem zalogować się na stronie e-PUAP, wypełnić formularz elektroniczny i wybrać sposób jego podpisania. Do podpisu można wykorzystywać – od czerwca 2011 r. – tzw. profil zaufany. To odpowiednik podpisu elektronicznego, tyle że bezpłatny. – Należy założyć konto na e-PUAP i udać się do instytucji, która potwierdzi tożsamość danej osoby przez okazanie dowodu osobistego – wyjaśnia Skalny.
Także w Świnoujściu wiele można załatwić przez Internet, ale trzeba dysponować podpisem elektronicznym. Co załatwimy? – Od spraw meldunkowych, przez prawo jazdy czy dowód osobisty. Urząd w sieci zamieścił ok. 140 arkuszy różnych wniosków – mówi Robert Karelus, rzecznik UM Świnoujścia. Dodaje, że z elektronicznego podpisu korzysta wciąż mało osób.