System wystawiania ocen pracowników sądu przez petentów opisuje najnowsze wydanie kwartalnika informacyjnego Ministerstwa Sprawiedliwości „Na wokandzie".
W Sądzie Okręgowym w Słupsku stanęła urna, do której interesanci mogą wrzucać formularze oceniające pracę sądu i jego pracowników. Początkowo w formularzu pytano tylko o to, jak petenci zostali obsłużeni. W 2010 r. ankietę rozszerzono o dodatkowe rubryki. Teraz kluczowe pytania dotyczą poziomu obsługi oraz działu i pracownika, który obsługiwał daną osobą. Petent może wystawić ocenę bardzo dobrą, dobrą, przeciętną, słabą i złą, i dodatkowo szczegółowo opisać własne spostrzeżenia i uwagi.
Miesięcznie do skrzynki trafia w ten sposób około 100 wypełnionych formularzy. Są one przekazywane do dyrektora wydziału administracyjnego, które je analizuje i opracowuje na ich podstawie wnioski. Dodatkowo, z każdą ankietą zapoznaje się prezes sądu.
Oceny wystawiane przez petentów są powiązane z okresowymi ocenami pracowników administracyjnych. Duża liczba pozytywnych opinii na temat danego pracownika przekłada się na system nagród. W Słupsku najlepsi mogą liczyć na 2 tys. zł jednorazowej premii.
Według „Na wokandzie" badanie satysfakcji interesantów w słupskim Sądzie Okręgowym to nowatorskie rozwiązanie w skali całego kraju, którego nie wprowadzają na razie inne duże sądy. Jedynie w ograniczonym zakresie z ankiet korzysta Sąd Okręgowy Warszawa-Praga. Tutaj formularze dotyczą jednak wyłącznie kontaktu z biurem obsługi interesantów.