Jak księgować zobowiązania z tytułu decyzji administracyjnych

Problemy z ewidencją zobowiązań gmin, dotyczących programu świadczeń wychowawczych, wynikają z tego, że decyzje wydane w tym zakresie dotyczą okresu od kwietnia 2016 r. do września 2017 r.

Publikacja: 31.08.2016 06:50

Foto: 123RF

Rachunkowość jest opisem rzeczywistości ekonomicznej podmiotów gospodarujących w istocie tylko w dwóch wymiarach: wartościowym i czasowym. Każda operacja gospodarcza (budżetowa) podlegająca ewidencji w księgach rachunkowych musi być zwymiarowana w aspekcie wartościowym (wyceniona w jednostkach pieniężnych) i czasowym (zaksięgowana pod datą lub zakwalifikowana do okresu sprawozdawczego). Ponadto, operacje rozliczeniowe dla kolejnych okresów określają zmiany aktywów i pasywów oraz przychody i koszty, przypadające na poszczególne okresy sprawozdawcze, a wynikające z rozliczeń. Właśnie wymiarowanie wartościowe i czasowe przysparza księgowym najwięcej problemów, a w rachunkowości budżetowej problemy występują ze zdwojoną siłą ze względu na specyficzny charakter operacji wykonania dochodów i wydatków budżetowych, który nie zawsze jest uwzględniony w unormowaniach rachunkowości.

Aktualne zagadnienie

Ten problem można zilustrować aktualnym przykładem ewidencji zobowiązań gmin z tytułu płatności na rzecz rodziców dzieci w ramach realizacji programu „Rodzina 500+". Płatności te są realizowane na postawie decyzji administracyjnych wystawionych na okres od kwietnia 2016 r. do września 2017 r. Powstaje pytanie: czy ewidencję w księgach rachunkowych zobowiązań z tytułu płatności w ramach programu należy prowadzić na bieżąco, ujmując tylko zobowiązania przypadające na bieżący okres sprawozdawczy, czy może objąć ewidencją księgową (bilansową) zobowiązania wobec rodziców za cały okres na jaki zostało przyznane świadczenie decyzją administracyjną, czyli do września 2017 r.?

W prasie fachowej i portalach internetowych poświęconych rachunkowości budżetowej dominuje pogląd, że należy ewidencjonować zobowiązania za cały okres na jaki została wydana decyzja. Według takiego podejścia kwoty zobowiązań dotyczących przyszłych płatności należy zaksięgować w korespondencji z kontem 640 „Międzyokresowe rozliczenie kosztów", jako czynne międzyokresowe rozliczenie kosztów, którego saldo na koniec 2016 roku będzie równe płatnościom na rzecz rodziców, przypadającym na okres od stycznia do września 2017 r.

Naruszenie zasad

Ewidencjonowanie zobowiązań za cały okres objęty decyzją administracyjną, zwłaszcza za przyszły rok obrotowy, jest nieprawidłowe, gdyż narusza zasady wyceny bilansowej i identyfikacji operacji podlegających ujęciu w księgach rachunkowych. Zobowiązania finansowe wynikające z decyzji administracyjnej, których płatność przypada na bieżący rok obrotowy, mogą być ewidencjonowane, jeśli to ma jednostce ułatwić rozliczenia w danym roku obrotowym. Nie jest to w żaden sposób wymagane, ale może być tolerowane, gdyż nie narusza zasad wyceny bilansowej. Jednak płatności na podstawie decyzji wydanych w roku bieżącym, a wymagalne w następnych latach obrotowych, nie powinny być ujęte w księgach rachunkowych roku bieżącego jako zobowiązania księgowe, gdyż kreują dodatkowe aktywa i pasywa, będące następstwem „pozornych" operacji księgowych. Aby zrozumieć to zagadnienie, należy wprowadzić rozróżnienie pomiędzy zobowiązaniami prawnymi i zobowiązaniami księgowymi. Te pierwsze wynikają z czynności prawnych lub zdarzeń prawnych, np.: z zawartej umowy cywilnoprawnej bądź decyzji administracyjnej, nie podlegają ewidencji księgowej (bilansowej), są natomiast przedmiotem ewidencji na kontach ewidencji pozabilansowej czyli pozaksięgowej:

- 998 „Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego" i

- 999 „Zaangażowanie wydatków budżetowych lat przyszłych".

Ewidencja na kontach 998 i 999 nie jest ewidencją w księgach rachunkowych i jest określana jako ewidencja pozabilansowa (pozaksięgowa).

Zobowiązania księgowe są następstwem operacji gospodarczych (finansowych) skutkujących rzeczywistymi zmianami aktywów lub pasywów jednostki. Różnicę pomiędzy zobowiązaniami prawnymi i księgowymi można dodatkowo wyjaśnić przykładem.

Przykład

Zawarta umowa pożyczki, która zobowiązuje jednostkę do przekazania w przyszłym terminie określonej kwoty pieniężnej, jest zobowiązaniem prawnym. Dopiero wpływ pieniędzy na rachunek lub do kasy pożyczkobiorcy powoduje powstanie u niego zobowiązania księgowego, poprzez jednoczesny wzrost aktywów i pasywów. Termin wymagalności zobowiązania prawnego, np. spłaty raty pożyczki, tworzy roszczenie drugiej strony stosunku zobowiązaniowego do otrzymania świadczenia, a jego brak także stanowi powstanie zobowiązania księgowego.

WNIOSEK

Zobowiązania wynikające z decyzji administracyjnych powinny być ewidencjonowane na kontach bilansowych w terminach ich wymagalności. Nie ma żadnego uzasadnienia dla ewidencji w księgach rachunkowych (na kontach bilansowych) tych zobowiązań urzędu (jednostki budżetowej), które obejmują przyszłe okresy sprawozdawcze.

Zdaniem autora

Wojciech Rup, biegły rewident

Przepisy ustanawiają pewne wyjątki

Od zasady nieujmowania zobowiązań prawnych w księgach rachunkowych istnieją wyjątki przewidziane przepisami ustawy o rachunkowości (dalej: uor). Przykładowo art. 39 ust. 4 uor stanowi, że jeżeli zgodnie z umową wartość otrzymanych finansowych składników aktywów jest niższa od zobowiązania zapłaty za nie, w tym również z tytułu emitowanych przez jednostkę papierów wartościowych, to różnica stanowi czynne rozliczenie międzyokresowe kosztów, które odpisuje się w koszty finansowe w równych ratach, w ciągu okresu, na jaki zaciągnięto zobowiązanie.

Inne wyjątki mogą być uwarunkowane przyjętym w rachunkowości budżetowej podziałem na księgi rachunkowe budżetu i urzędu. Zapłatę odsetek od kredytów, jako wydatek budżetowy, ewidencjonuje się w księdze rachunkowej budżetu, przy jednoczesnym obowiązku księgowania odsetek od kredytów na koncie budżetu 134 „Kredyty bankowe" w księdze rachunkowej budżetu, co jest jedną z osobliwości planu kont dla budżetu jednostek samorządu terytorialnego, stanowiącego załącznik nr 2 do rozporządzenia ministra finansów z 5 lipca 2010 r w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.

Rachunkowość jest opisem rzeczywistości ekonomicznej podmiotów gospodarujących w istocie tylko w dwóch wymiarach: wartościowym i czasowym. Każda operacja gospodarcza (budżetowa) podlegająca ewidencji w księgach rachunkowych musi być zwymiarowana w aspekcie wartościowym (wyceniona w jednostkach pieniężnych) i czasowym (zaksięgowana pod datą lub zakwalifikowana do okresu sprawozdawczego). Ponadto, operacje rozliczeniowe dla kolejnych okresów określają zmiany aktywów i pasywów oraz przychody i koszty, przypadające na poszczególne okresy sprawozdawcze, a wynikające z rozliczeń. Właśnie wymiarowanie wartościowe i czasowe przysparza księgowym najwięcej problemów, a w rachunkowości budżetowej problemy występują ze zdwojoną siłą ze względu na specyficzny charakter operacji wykonania dochodów i wydatków budżetowych, który nie zawsze jest uwzględniony w unormowaniach rachunkowości.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo dla Ciebie
Ministerstwo wydało ważny komunikat. Chodzi o studia online
Nieruchomości
Więcej drewna i mniejsze odległości między budynkami? Zmiany w prawie budowlanym
Nieruchomości
Droga konieczna dla wygody sąsiada? Ważny wyrok SN ws. służebności
Podatki
Dla kogo stawka 8,5 proc. ryczałtu? Ważny wyrok NSA
ZUS
Wielki pożar centrum handlowego w Warszawie. ZUS wydał specjalny komunikat