System Compliance: jakie nieprawidłowości wykrywa w firmie

Czym jest System Compliance? Jakie nieprawidłowości wykrywa w firmie? Czym jest i jaką rolę pełni w systemie procedura whistleblowing. Jaką rolę pełni w systemie compliance officer, czyli kierownik do spraw zgodności – pyta czytelnik z Radomia.

Publikacja: 12.10.2018 06:00

System Compliance: jakie nieprawidłowości wykrywa w firmie

Foto: 123RF

System Compliance (z angielskiego: „system zgodności") jest to system pozwalający zapobiegać powstawaniu szkodliwych naruszeń nie tylko w obszarze prawa, ale również w obszarze nieuczciwych praktyk lub nieetycznych zachowań – pracowników, jak i kontrahentów. Stworzenie i skuteczne wdrożenie systemu Compliance u przedsiębiorcy może skutecznie ograniczyć ryzyka związane z popełnianiem przestępstw i naruszaniem prawa lub etyki zawodowej. Jakich zatem ryzyk mogą uniknąć przedsiębiorcy stosujący reguły Compliance? Przede wszystkim chodzi o ryzyka związane z naruszeniami dotyczącymi nieprawidłowej działalności przedsiębiorstwa, a te obejmować mogą cały szereg nadużyć, począwszy od przestępstw gospodarczych, przestępstw finansowych, karnych lub karnoskarbowych, aż po nieuczciwe działania pracowników i kadry zarządzającej. Co więcej, system Compliance, czyli system przestrzegania odpowiednich reguł w firmie, pomaga zwalczać nieuczciwą konkurencję, dyskryminację, czy mobbing w środowisku pracy, jak również pomaga w walce korupcją i kradzieżą danych lub mienia.

Czytaj także: Compliance linią obrony firm przed ryzykiem naruszeń przepisów

W ramach systemu Compliance, coraz większy nacisk kładzie się także na stworzenie narzędzi pozwalających pracownikom firmy informować o naruszeniach w miejscu pracy. Chodzi o tzw. procedurę zgłaszania nieprawidłowości, czyli whistleblowing (sygnalista – z angielskiego whistleblower).

Opracowanie i wdrożenie procedury anonimowego zgłaszania naruszeń (whistleblowing) w strukturze organizacji, to jedno z głównych wyzwań, jakie stoi przed przedsiębiorcami. Procedura umożliwiająca anonimowe (lub imienne) zawiadamianie kierownictwa danego podmiotu o nieprawidłowościach występujących w jego strukturach, związanych z naruszeniem prawa oraz obowiązujących procedur i standardów to główne założenie whistleblowing. Idea procedury whistleblowing jest taka, aby każdy pracownik/kontrahent (tzw. sygnalista lub whistleblower") miał możliwość anonimowego przekazania np. zarządowi lub powołanemu do tego „compliance officer'owi" informacji o zauważonych nieprawidłowościach za pośrednictwem specjalnego niezależnego i autonomicznego kanału informacji, który pozwala na anonimowość nadawcy. Właściwy dobór osób odpowiedzialnych za przestrzeganie zasad panujących w firmie oraz przepisów prawa to podstawa systemu compliance. W systemie tym chodzi w szczególności o to, aby w przedsiębiorstwie znajdowała się osoba na stanowisku np. kierownika ds. zgodności lub Compliance Officer'a, która taki monitoring nieetycznych zachowań lub łamania przepisów będzie prowadzić. Może to być dodatkowe zadanie osoby na stanowisku doradcy prawnego lub pracownika z działu kadr. Jeszcze do niedawna termin „Compliance", czy „Compliance Officer", czyli kierownik ds. zgodności, wywoływał zdziwienie wśród przedstawicieli polskich firm. Dzisiejsze realia biznesu pokazują jednak, że powołanie w firmie odpowiednich struktur Compliance może skutecznie zapobiegać stratom finansowym lub utracie reputacji.

Podsumowując, w dobie intensywnie zmieniających się przepisów prawnych, jak również dużej rotacji pracowników, każde przedsiębiorstwo powinno monitorować swoją działalność oraz zadbać o wprowadzenie odpowiednich procedur Compliance. Warto podkreślić, że skuteczny system Compliance to także lepszy wizerunek firmy w oczach jej kontrahentów i konsumentów. W razie ewentualnych sporów sądowych, to również istotny atut przedsiębiorcy, potwierdzający, że firma dopełniła należytej staranności.

— Aleksandra Berger - prawnik w Kancelarii Prawnej Schampera Dubis Zając i Wspólnicy Sp.k.

Jak to było w Kobierzycach

Współczesne przedsiębiorstwa działają w coraz bardziej skomplikowanym i niepewnym otoczeniu biznesowym, czego dowodem może być m.in. przypadek kradzieży dokonanej na szeroką skalę przez pracowników Amazon. W podwrocławskich Bielanach, na terenie gminy Kobierzyce, działają dwa centra logistyczne Amazon - firmy działającej jako sklep internetowy o globalnym zasięgu. Każde z nich zintegrowane jest z Europejską Siecią Dystrybucji, obsługując zamówienia klientów z Europy. 4,5 mln zł to wartość skradzionego sprzętu przez pracowników firmy Amazon, którzy swój proceder praktykowali od 2015 r. Jak to możliwe, że kadra nie była w stanie wcześniej wykryć dokonywanych przestępstw? Według prokuratury, za okradaniem magazynu stała grupa pracowników, która systematycznie wynosiła towar. Głównie były to laptopy, drony oraz konsole do gier i ekspresy do kawy. Prokuratura twierdzi, że wyniesionych zostało ponad 1000 laptopów. Nielegalny proceder został przerwany przez pracowników ochrony dopiero, gdy kamery przyłapały na kradzieży członka szajki wynoszącego drony o wartości ponad 80 tys. złotych. Kamery zarejestrowały moment, gdy auto firmy kurierskiej wywoziło z magazynu towar. To nie pierwszy przypadek tak szeroko zakrojonej akcji pracowników, polegającej na kradzieży towarów. Przypadki kradzieży mogą się zdarzyć u każdego pracodawcy, jednak współczesne systemy, w tym system Compliance, mogą pomóc w walce z nieuczciwością pracowników.

System Compliance (z angielskiego: „system zgodności") jest to system pozwalający zapobiegać powstawaniu szkodliwych naruszeń nie tylko w obszarze prawa, ale również w obszarze nieuczciwych praktyk lub nieetycznych zachowań – pracowników, jak i kontrahentów. Stworzenie i skuteczne wdrożenie systemu Compliance u przedsiębiorcy może skutecznie ograniczyć ryzyka związane z popełnianiem przestępstw i naruszaniem prawa lub etyki zawodowej. Jakich zatem ryzyk mogą uniknąć przedsiębiorcy stosujący reguły Compliance? Przede wszystkim chodzi o ryzyka związane z naruszeniami dotyczącymi nieprawidłowej działalności przedsiębiorstwa, a te obejmować mogą cały szereg nadużyć, począwszy od przestępstw gospodarczych, przestępstw finansowych, karnych lub karnoskarbowych, aż po nieuczciwe działania pracowników i kadry zarządzającej. Co więcej, system Compliance, czyli system przestrzegania odpowiednich reguł w firmie, pomaga zwalczać nieuczciwą konkurencję, dyskryminację, czy mobbing w środowisku pracy, jak również pomaga w walce korupcją i kradzieżą danych lub mienia.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP