Przed zmianą
Do tej pory banki i spółdzielcze kasy oszczędnościowo - kredytowe były zobowiązane do współpracy z organami publicznymi m.in. w razie uzasadnionego podejrzenia, że działalność banku jest wykorzystywana w celu ukrycia działań przestępczych (art. 106a prawa bankowego) oraz do sporządzania i przekazywania Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej informacji o założonych i zlikwidowanych rachunkach bankowych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej (art. 82 § 2 ordynacji podatkowej). Banki mają przy tym prawo, ale nie obowiązek, tymczasowo zablokować rachunek bankowy na okres do 72 godzin w przypadku uzasadnionego podejrzenia, że zgromadzone na nim środki pochodzą z przestępstwa, o czym zawiadamiają prokuratora. Ponadto, banki i SKOK-i są zobowiązane analizować oraz raportować do Szefa KAS (dawniej: Generalny Inspektor Informacji Finansowej) transakcje w trybie określonym w ustawie z 16 listopada 2000 roku o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (tekst jedn. DzU z 2017 r., poz. 1049). Ustawa z 24 listopada 2017 roku rozszerza dotychczasowe ramy współpracy pomiędzy organami administracji publicznej a instytucjami finansowymi działającymi na terenie Polski i wyposaża Szefa KAS w nowe kompetencje.
Analiza ryzyka nadużyć w systemie finansowym
Nowe rozwiązania prawne zostały wprowadzone przede wszystkim do ordynacji podatkowej jako jej nowy dział IIIB „Przeciwdziałanie wykorzystywaniu sektora finansowego do wyłudzeń skarbowych" obejmujący nowe art. 119zg – art. 119zzj. Nowe przepisy nakładają na Szefa KAS obowiązek przeprowadzania analizy ryzyka możliwości wykorzystywania systemu bankowego do celów mających związek z przestępstwami karnymi skarbowymi oraz żądania jego blokady w określonych przypadkach. Analiza ryzyka ma być przeprowadzana przez Szefa KAS na podstawie dwóch źródeł informacji:
a) informacji posiadanych i opracowanych przez jednostki podległe Szefowi KAS (m.in. dane z banków, z deklaracji podatkowych) oraz
b) analizy przygotowanej przez izbę rozliczeniową (Krajową Izbę Rozliczeniową S.A.), która będzie ustalać w swoim systemie teleinformatycznym wskaźnik ryzyka na podstawie danych pochodzących z banków i SKOK-ów.
Nowością jest analiza ryzyka odbywająca się w systemie teleinformatycznym izby rozliczeniowej („STIR"). STIR ma służyć do odbioru danych w celu ustalenia wskaźnika ryzyka, przekazywania danych do Centralnego Rejestru Danych Podatkowych oraz do banków i SKOK-ów oraz do pośredniczenia w wymianie informacji pomiędzy podmiotami uczestniczącymi w systemie oceny ryzyka. Wskaźnik ryzyka ma określać prawdopodobieństwo wystąpienia wykorzystania systemu bankowego do przestępstwa karno-skarbowego i będzie ustalany przez izbę rozliczeniową. Izba rozliczeniowa, oprócz danych bankowych, może przetwarzać dane z rejestrów publicznie dostępnych takich jak CRP KEP, KRS, CEIDG, rejestry podatników VAT itp. Samo określenie wskaźnika odbywa się automatycznie na podstawie opracowanych przez izbę rozliczeniową algorytmów, uwzględniających najlepsze praktyki sektora bankowego w zakresie przeciwdziałania popełnianiu przestępstw oraz przestępstw skarbowych. Ocena ryzyka uwzględnia także kryteria bardzo zbliżone do tych, które są uwzględniane w przypadku analizy ryzyka prania brudnych pieniędzy oraz finansowania terroryzmu. W celu weryfikacji posiadanych danych oraz wniosków wynikających z analizy wskaźnika ryzyka, Szef KAS może zwrócić do banku lub SKOK-u o przekazanie dodatkowych danych. Na podstawie uzyskanych informacji oraz własnych analiz Szef KAS będzie podejmował odpowiednie środki zaradcze.
Nowe uprawnienia fiskusa
Jeżeli analiza ryzyka wykaże zasadność podjęcia kroków zapobiegawczych, to Szef KAS będzie miał możliwość wydania postanowienia o blokadzie rachunku bankowego. Blokada nie wyłącza podjęcia innych działań zapobiegawczych np. wszczęcia kontroli podatkowej. Blokada rachunku bankowego polega na czasowym uniemożliwieniu dysponowania i korzystania ze środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku. Powoduje ona niemożność obciążania rachunku (z nielicznymi wyjątkami dokonywania wypłat za zgodą Szefa KAS), nie ma natomiast wpływu na jego zasilanie. Szef KAS będzie mógł wydać postanowienie o blokadzie rachunku na okres nie dłuższy niż 72 godziny, jeżeli posiadane informacje wskazują, że rachunek może być wykorzystywany do celów mających związek z wyłudzeniami skarbowymi. Na podstawie takiego postanowienia Szef KAS przekaże następnie żądanie blokady bankowi oraz poinformuje o blokadzie właściwego naczelnika urzędu skarbowego oraz prokuratora. Wyjątkowo blokada będzie mogła być przedłużona na czas oznaczony, nie dłuższy niż trzy miesiące, jeżeli istnieje uzasadniona obawa, że podmiot, do którego należy zablokowany rachunek bankowy, nie wykona zobowiązania podatkowego o wartości przekraczającej 10 000 euro.