Zakaz korzystania przez pracowników ze służbowej poczty e-mail w celach prywatnych

Pracodawca planuje wprowadzić całkowity zakaz korzystania przez pracowników ze skrzynki służbowej w celach prywatnych. Działający w firmie związek zawodowy zażądał włączenia go w proces implementacji tych zmian. Czy pracodawca może wprowadzić takie zmiany? Jeśli tak, to czy powinien mieć w tym udział związek zawodowy? Firma zatrudnia 250 pracowników.

Publikacja: 24.05.2018 06:30

Zakaz korzystania przez pracowników ze służbowej poczty e-mail w celach prywatnych

Foto: Adobe Stock

Firmowe regulaminy mogą zawierać postanowienia o zakazie korzystania ze skrzynki służbowej w celach prywatnych. Wprowadzenie takich zapisó w jest wręcz rekomendowane. Dlatego wiele firm decyduje się obecnie na ich wprowadzenie oraz monitorowanie sprzętu służbowego i e-maili.

Brak zakazu dostępu do prywatnego maila

Jeżeli z firmowych przepisów wewnętrznych nie wynika zakaz używania skrzynki służbowej do celów prywatnych, to dla pracodawcy może to oznaczać problem. Jeśli w skrzynce znajdują się prywatne maile pracownika, to pracodawca ryzykuje, że w trakcie monitoringu odczyta prywatną korespondencję. Takie działanie będzie stanowić ingerencję w prywatność pracownika, naruszenie tajemnicy korespondencji i innych dóbr osobistych.

Zmiana organizacji pracy w firmie

Decydując się na wprowadzenie zakazu wysyłania prywatnych maili ze skrzynki służbowej, należy pamiętać o zachowaniu odpowiedniej procedury. Zmiany w sposobie używania służbowych skrzynek do celów prywatnych dotyczą zagadnień związanych z organizacją pracy w firmie.

Zgodnie z kodeksem pracy, organizację i porządek w procesie pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy oraz pracowników określa się w regulaminie pracy. Zmiany w organizacji pracy powinny być więc przeprowadzone poprzez odpowiednie dostosowanie treści regulaminu pracy lub dodanie nowych zapisów regulujących kwestie wysyłania prywatnych maili ze skrzynki służbowej.

Nowe zasady a związki zawodowe

Wprowadzenie zmian do regulaminu pracy powinno się odbyć według procedury przewidzianej dla wprowadzenia samego regulaminu. Oznacza to, że zmiany podlegają uzgodnieniu z zakładową organizacją związkową. Wobec tego, pracodawca powinien poinformować związek o proponowanych zmianach. Następnie strony powinny wspólnie ustalić termin na uzgodnienie zmian do regulaminu. Co istotne, nie muszą osiągnąć konsensusu. Jeżeli nie dojdzie do uzgodnienia treści zmian w umówionym terminie, pracodawca może implementować je samodzielnie.

Po wprowadzeniu zmian do regulaminu, pracodawca musi powiadomić o nich pracowników. Taka notyfikacja powinna się odbyć na piśmie i w sposób zwyczajowo przyjęty w firmie, np. poprzez umieszczenie odpowiedniej informacji na tablicy ogłoszeń, opublikowaniu jej w intranecie lub przekazaniu treści zmian każdemu zatrudnionemu. Zmiany wchodzą w życie po upływie 2 tygodni od dnia podania ich do wiadomości pracowników. ?

Katarzyna Dulewicz radca prawny, Partner w kancelarii CMS

Firmowe regulaminy mogą zawierać postanowienia o zakazie korzystania ze skrzynki służbowej w celach prywatnych. Wprowadzenie takich zapisó w jest wręcz rekomendowane. Dlatego wiele firm decyduje się obecnie na ich wprowadzenie oraz monitorowanie sprzętu służbowego i e-maili.

Brak zakazu dostępu do prywatnego maila

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
Słynny artykuł o zniesławieniu ma zniknąć z kodeksu karnego
Prawo karne
Pierwszy raz pseudokibice w Polsce popełnili przestępstwo polityczne. W tle Rosjanie
Podatki
Kiedy ruszy KSeF? Ministerstwo Finansów podało odległy termin
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Podatki
Ministerstwo Finansów odkryło karty, będzie nowy podatek. Kto go zapłaci?
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO