Wartość rynku win przekracza 2 mld zł i wzrasta w tempie kilku procent rocznie. Polak wypija przeciętnie ok. 3 litrów wina rocznie. Jeśli chodzi o wina importowane, najlepiej sprzedają się te z najniższego przedziału cenowego (15–20 zł). Niemniej jednak jest to rynek perspektywiczny.
W Polsce zmienia się kultura spożywania alkoholu, co wpływa na strukturę sprzedawanych rodzajów wyrobów alkoholowych. Wydaje się, że wraz ze wzrostem zamożności społeczeństwa wyroby winiarskie będą spożywane chętniej. Jednocześnie picie wina stało się po prostu modne w części społeczeństwa.
To wszystko powoduje, że planując rozpoczęcie działalności na własny rachunek, warto wziąć pod uwagę właśnie branżę winiarską. Przede wszystkim warto jednak poznać zapisy ustawy z 12 maja 2011 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina (dalej: ustawa).
Działalność gospodarcza w zakresie wyrobu lub rozlewu wyrobów winiarskich jest działalnością regulowaną w rozumieniu przepisów ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej i wymaga uzyskania wpisu do rejestru przedsiębiorców wykonujących działalność w zakresie wyrobu lub rozlewu wyrobów winiarskich, zwanego dalej rejestrem.
Działalność gospodarcza w zakresie wyrobu produktów winiarskich może również obejmować rozlew wyrobionych wyrobów winiarskich.