Zmiana była niezbędna ze względu na wzrost cen używania pojazdów, zwłaszcza cen paliwa. A dotychczasowe stawki nie gwarantowały pracownikom zwrotu rzeczywistych kosztów używania własnych pojazdów dla celów służbowych. Nie dość wspomnieć, że ostatnia aktualizacja wysokości stawek nastąpiła w 2007 r., czyli wiele lat temu.

Zgodnie z nowymi przepisami stawka za 1 km wzrosła z 0,52 zł do 0,89 zł dla samochodów osobowych o pojemności skokowej silnika do 900 cm sześc., dla motocykli z 0,23 zł do 0,69 zł oraz motorowerów z 0,13 zł do 0,42 zł.

Czytaj więcej

Podatek od kilometrówki pielęgniarek środowiskowych. RPO pyta MF

Podczas konsultacji najwięcej uwag dotyczyło natomiast stawki dla samochodów osobowych o pojemności skokowej silnika powyżej 900 cm sześc. W pierwotnej wersji projektu zaproponowano bowiem podwyżkę z 0,83 zł do 1,038 zł.

Partnerzy społeczni (w tym m.in. OPZZ) zwracali uwagę na konieczność podniesienia tej kwoty. Jak bowiem argumentowali, dla aut o najpopularniejszych rozmiarach silników wzrost wyniósłby jedynie ok. 25 proc. W efekcie w ostatecznej wersji rozporządzenia dla tych pojazdów przyjęta została kwota 1,15 zł (wzrost o 38 proc.).

A i tak nowe przepisy będą najbardziej opłacalne dla użytkowników motocykli i motorowerów. W ich przypadku wzrost stawki wyniesienie bowiem ok. 200 proc.

Podstawa prawna: nowelizacja rozporządzenia ministra infra- struktury (DzU z 2023 r. poz. 5)

Czytaj więcej

Od dzisiaj kilometrówka w górę. Ile firmy będą zwracać pracownikom