Zmiana była niezbędna ze względu na wzrost cen używania pojazdów, zwłaszcza cen paliwa. A dotychczasowe stawki nie gwarantowały pracownikom zwrotu rzeczywistych kosztów używania własnych pojazdów dla celów służbowych. Nie dość wspomnieć, że ostatnia aktualizacja wysokości stawek nastąpiła w 2007 r., czyli wiele lat temu.
Zgodnie z nowymi przepisami stawka za 1 km wzrosła z 0,52 zł do 0,89 zł dla samochodów osobowych o pojemności skokowej silnika do 900 cm sześc., dla motocykli z 0,23 zł do 0,69 zł oraz motorowerów z 0,13 zł do 0,42 zł.
Czytaj więcej
Czy zwrot kosztów używania prywatnego samochodu do celów służbowych powinien być opodatkowany, skoro nie stanowi dochodu pracownika? Takie pytanie zadają się sobie tysiące pracowników, którym prywatne auta służą do celów zawodowych. W ich imieniu Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich interweniuje w Ministerstwie Finansów.
Podczas konsultacji najwięcej uwag dotyczyło natomiast stawki dla samochodów osobowych o pojemności skokowej silnika powyżej 900 cm sześc. W pierwotnej wersji projektu zaproponowano bowiem podwyżkę z 0,83 zł do 1,038 zł.
Partnerzy społeczni (w tym m.in. OPZZ) zwracali uwagę na konieczność podniesienia tej kwoty. Jak bowiem argumentowali, dla aut o najpopularniejszych rozmiarach silników wzrost wyniósłby jedynie ok. 25 proc. W efekcie w ostatecznej wersji rozporządzenia dla tych pojazdów przyjęta została kwota 1,15 zł (wzrost o 38 proc.).
A i tak nowe przepisy będą najbardziej opłacalne dla użytkowników motocykli i motorowerów. W ich przypadku wzrost stawki wyniesienie bowiem ok. 200 proc.
Podstawa prawna: nowelizacja rozporządzenia ministra infra- struktury (DzU z 2023 r. poz. 5)
Czytaj więcej
Od 17 stycznia 2023 roku wzrosną kwoty, które firmy zwracają pracownikom za używanie własnego samochodu, motocykla lub motoroweru.