Czyj prewskaźnik do odliczeń VAT od infrastruktury zastosować: gminy czy zakładu?

Z tezą, że wybiera się wskaźnik odliczeń tego co rzeczy używa, a nie tego co rzecz kupił (wytworzył), zgodne są organy podatkowe.

Publikacja: 12.09.2017 05:30

Czyj prewskaźnik do odliczeń VAT od infrastruktury zastosować: gminy czy zakładu?

Foto: Fotolia.com

- Gmina modernizuje infrastrukturę wodno-kanalizacyjną (dalej wod-kan). Inwestycja jest prowadzona przez gminę i faktury będą wystawiane na nią. Gmina ma swój zakład budżetowy zajmujący się eksploatacją infrastruktury wod-kan. Po zakończeniu inwestycji przekaże nieodpłatnie ten środek trwały do zakładu budżetowego, któremu będzie on służył do wykonywania czynności mieszanych, tj. w przeważającej części opodatkowanych VAT ze stawką 8 proc., a także w niewielkiej części do niepodlegających VAT (obsługi gminy macierzystej i jej jednostek i zakładów budżetowych). Gmina ma swój prewskaźnik odliczeń VAT na 2017 r. na poziomie 2 proc. Natomiast prewskaźnik w zakładzie budżetowym, który otrzyma efekt tej inwestycji i będzie eksploatował tę infrastrukturę wynosi na 2017 r. 83 proc. Ile gmina może odliczyć VAT z faktur otrzymanych od wykonawcy modernizującego infrastrukturę wod-kan? Czy może się posłużyć przy odliczeniu VAT prewskaźnikiem zakładu (83 proc.), czy powinna zastosować swój prewskaźnik 2 proc.? Przecież gmina – choć na nią będą wystawione faktury za modernizację infrastruktury wod-kan – w rzeczywistości nie będzie tej infrastruktury w ogóle wykorzystywać do żadnych czynności, bo przekaże ją zakładowi, który będzie z tego mienia korzystał. Czy gmina musi stosować swój prewskaźnik do swoich faktur, a zakład swój do swoich faktur i swoich zakupów? Zatem, który prewskaźnik do odliczeń VAT w ww. sytuacji musi zastosować gmina: swój (2 proc.) czy może zakładu budżetowego (83 proc.), który otrzyma to mienie w używanie? Czy wyrok WSA w Bydgoszczy o sygnaturze I SA/Bd 64/17 z 4 kwietnia 2017 r. dotyczy analizowanej sprawy?

W praktyce gminnej bardzo często występują sytuacje, w których to właśnie gmina ponosi wydatek na wybudowanie lub modernizację infrastruktury wod-kan, ale ostatecznego efektu tej inwestycji używa nie gmina sama lecz jej własna jednostka. To właśnie wtedy pojawia się problem związany z odliczaniem VAT od wydatków na tę inwestycję, a dokładnie problem czyj prewskaźnik wybrać do tych odliczeń: gminy czy jej jednostki. Gminy dlatego, że rzeczywiście poniosła wydatki. A ponadto dlatego, że faktury są wystawione na nią (i tylko na nią). Jednostki dlatego, że wybudowanej infrastruktury rzeczywiście używa. Zatem czyj prewskaźnik do odliczeń VAT wybrać, oznacza w istocie to: czy dla odliczeń liczy się bardziej formalna jego strona (kto wydatek poniósł i wydał pieniądze oraz kto jest wymieniony w otrzymanej fakturze), czy strona merytoryczna, a mianowicie kto rzecz wykorzystuje i kto tak naprawdę z rzeczy korzysta.

W orzecznictwie europejskim niejednokrotnie podkreśla się fakt, iż jakkolwiek formalna strona danej transakcji związanej czy to z odliczeniem, czy ze stawką VAT, czy też jeszcze z innymi kwestiami, nie jest oczywiście bez znaczenia i też jest ważna, ale ważniejsza jest zawsze strona związana z istotą rzeczy, tj. strona merytoryczna (co do meritum). Należy tu wspomnieć chociażby orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) z 1 marca 2012 r. w sprawie C 280/10, w którym sąd ten stwierdził m.in.: „Jeśli wymogi materialne dla celów odliczeń przewidziane w przepisach są spełnione, bowiem nabycie towarów i usług faktycznie zostało zrealizowane na potrzeby opodatkowanych czynności dokonanych przez podatnika, to podatnik ten może skorzystać z prawa do odliczenia VAT związanego z tym nabyciem, z faktury wystawionej na formalnie inny podmiot jednak tożsamy z podatnikiem".

Idąc tym tropem, to znaczy, iż ważniejsza jest merytoryczna strona odliczeń VAT niż ich strona formalna, to jeśli wydatki związane z modernizacją infrastruktury wod-kan poniosła gmina ale zmodernizowanej infrastruktury - po jej przekazaniu – używa (lub będzie używał) jej własny zakład budżetowy, to gmina może przy odliczeniu VAT posłużyć się prewskaźnikiem zakładu (tj. 83 proc.) a nie swoim (tj. 2 proc.).

Jest to zgodne z literalnym brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, używającym właśnie terminu „wykorzystywanie towarów i usług". Przy czym należy podkreślić, iż wybierając w ww. sprawie właściwy wskaźnik odliczeń (zakładu budżetowego gminy, a nie gminy) nie wolno kierować się jego wysokością, a wyłącznie tym, iż to wskaźnik zakładu jest właściwy (stosowny), a wskaźnik gminy niewłaściwy (niestosowny). Z tezą tą, że wybiera się wskaźnik odliczeń tego co rzeczy używa, a nie tego co rzecz kupił (wytworzył), zgodne są także organy podatkowe. Czyli w zasadzie ww. reguła powinna być bezsporna.

Niestety, przywołany w pytaniu wyrok WSA w Bydgoszczy o sygnaturze I SA/Bd 64/17 z 4 kwietnia 2017r. nie dotyczy analizowanej sprawy. Czyli nie dotyczy tego, o co w powyższej sprawie chodzi. A mianowicie w pytaniu chodzi o to: czyj wskaźnik (gminy czy zakładu) należy wybrać do odliczeń VAT od wydatków związanych z modernizacją infrastruktury wod-kan, jeśli wydatki poniosła gmina ale zmodernizowanej infrastruktury używa jej własny zakład budżetowy po jej przekazaniu temu zakładowi.

Dla ścisłości dodajmy, iż ww. wyrok dotyczy odliczeń VAT z faktur dokumentujących wydatki na inwestycje wod-kan, w sytuacji gdy sama gmina te wydatki ponosi i sama wytworzonych inwestycji używa (co jest dokładnie opisane w stanie faktycznym sprawy). Przy czym w wyroku chodzi dokładnie o wydatki na wytworzenie, wyposażenie oraz remont infrastruktury kanalizacyjnej służącej odbiorowi ścieków i ich oczyszczaniu. Konkluzją tego wyroku jest to, iż gmina nie może dokonać odliczeń VAT w całości (w 100 procentach), a jedynie częściowo i to w sposób wskazany w rozporządzeniu. A przyczyną tego jest fakt, iż gmina obsługuje za pomocą tej infrastruktury, nie tylko osoby trzecie ale także swoje własne jednostki, czyli ma tzw. sprzedaż wewnętrzną. A także to, że w przekonujący sposób – zdaniem sądu – gmina nie uzasadniła (zrobiła to zbyt lakonicznie), iż wzór z rozporządzenia ministerialnego jest dla niej niewłaściwy.

Autorka jest niezależnym ekspertem i wykładowcą VAT

- Gmina modernizuje infrastrukturę wodno-kanalizacyjną (dalej wod-kan). Inwestycja jest prowadzona przez gminę i faktury będą wystawiane na nią. Gmina ma swój zakład budżetowy zajmujący się eksploatacją infrastruktury wod-kan. Po zakończeniu inwestycji przekaże nieodpłatnie ten środek trwały do zakładu budżetowego, któremu będzie on służył do wykonywania czynności mieszanych, tj. w przeważającej części opodatkowanych VAT ze stawką 8 proc., a także w niewielkiej części do niepodlegających VAT (obsługi gminy macierzystej i jej jednostek i zakładów budżetowych). Gmina ma swój prewskaźnik odliczeń VAT na 2017 r. na poziomie 2 proc. Natomiast prewskaźnik w zakładzie budżetowym, który otrzyma efekt tej inwestycji i będzie eksploatował tę infrastrukturę wynosi na 2017 r. 83 proc. Ile gmina może odliczyć VAT z faktur otrzymanych od wykonawcy modernizującego infrastrukturę wod-kan? Czy może się posłużyć przy odliczeniu VAT prewskaźnikiem zakładu (83 proc.), czy powinna zastosować swój prewskaźnik 2 proc.? Przecież gmina – choć na nią będą wystawione faktury za modernizację infrastruktury wod-kan – w rzeczywistości nie będzie tej infrastruktury w ogóle wykorzystywać do żadnych czynności, bo przekaże ją zakładowi, który będzie z tego mienia korzystał. Czy gmina musi stosować swój prewskaźnik do swoich faktur, a zakład swój do swoich faktur i swoich zakupów? Zatem, który prewskaźnik do odliczeń VAT w ww. sytuacji musi zastosować gmina: swój (2 proc.) czy może zakładu budżetowego (83 proc.), który otrzyma to mienie w używanie? Czy wyrok WSA w Bydgoszczy o sygnaturze I SA/Bd 64/17 z 4 kwietnia 2017 r. dotyczy analizowanej sprawy?

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Podatki
Nierealna darowizna nie uwolni od drakońskiego podatku. Jest wyrok NSA
Samorząd
Lekcje religii po nowemu. Projekt MEiN pozwoli zaoszczędzić na katechetach
Dane osobowe
Wyciek danych klientów znanej platformy. Jest doniesienie do prokuratury
Cudzoziemcy
Rząd wprowadza nowe obowiązki dla uchodźców z Ukrainy
Sądy i trybunały
Prokurator krajowy zdecydował: będzie śledztwo ws. sędziego Nawackiego