Doświadczenie pokazuje, że w wielu przedsiębiorstwach podatek od nieruchomości pozostaje w cieniu innych „istotniejszych" podatków, takich jak VAT czy CIT, co niejednokrotnie skutkuje licznymi nieprawidłowościami. Nieprawidłowości te z kolei mogą przekładać się tak na oszczędności, jak i na zaległości podatkowe. W niniejszym artykule przedstawiamy najczęściej popełniane błędy w tym obszarze i wskazówki, jak ich uniknąć w 2015 r.
Po pierwsze – czytajmy uchwały
Porada ta może wydawać się banałem, ale doświadczenie pokazuje, że podatnicy nie zawsze zwracają uwagę na treść uchwał rad gmin w sprawie wysokości stawek podatku od nieruchomości. Przypomnijmy, że ustawa z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych reguluje jedynie maksymalne stawki podatku od nieruchomości, a konkretyzacja ich wysokości odbywa się na poziomie gminnym poprzez podjęcie stosownych uchwał przez rady gmin – zwykle co roku. Zdarza się jednak, że podatnicy nie śledzą treści tych uchwał ?i w efekcie z roku na roku w deklaracjach przepisują stawki wynikające z uchwał obowiązujących w latach poprzednich. Biorąc pod uwagę, że w większości przypadków z roku na roku stawki podatkowe są wyższe, taka sytuacja skutkuje powstaniem zaległości podatkowych.
Kolejnym powodem, dla którego warto analizować treść uchwał, są zwolnienia podatkowe, które mogą być w nich zawarte. Uprawnienie dla rad gmin do wprowadzania zwolnień, choć ograniczone tylko do zwolnień o charakterze przedmiotowym, wynika z ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Co ciekawe, rady gmin chętnie korzystają z tego uprawnienia ?i wprowadzają dodatkowe zwolnienia bądź to w uchwałach dotyczących stawek podatku od nieruchomości na dany rok, bądź w odrębnych uchwałach poświęconych zwolnieniom. Warto tu zwrócić uwagę na dwa aspekty. Po pierwsze – często podatnicy, przygotowując deklarację na dany rok, ograniczają się do analizy uchwał w sprawie stawek podatkowych, co oznacza, że mogą nawet nie być świadomi istnienia zwolnień ustanowionych osobnymi uchwałami. Po drugie – nierzadko zdarza się tak, że zwolnienia wynikające z uchwał posługują się nieprecyzyjnymi i nieostrymi pojęciami, co daje podatnikom pole do szerokiej interpretacji tych pojęć i tym samym zastosowania zwolnienia do sporej części ich majątku. Tytułem przykładu można tu wymienić zwolnienia dla obiektów związanych ze sportem i rekreacją, odprowadzaniem ścieków, ochroną przeciwpożarową czy produkcją materiałów budowlanych.
Biorąc pod uwagę, że uchwały w sprawie stawek i zwolnień przyjmowane są zwykle w okresie od listopada do grudnia, warto monitorować strony internetowe Biuletynu Informacji Publicznej oraz poszczególnych gmin, na których przedmiotowe uchwały są publikowane, i z odpowiednim wyprzedzeniem zweryfikować ich treść, aby prawidłowo ustalić wysokość stawek lub możliwość zastosowania ewentualnych zwolnień w 2015 r.