Koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu zakłada, że prowadzenie działalności gospodarczej nie sprowadza się wyłącznie do osiągania zysków. W strategii przedsiębiorstwa powinny być uwzględnione także interesy społeczne i ekologiczne. Obecnie coraz więcej firm próbuje w ramach prowadzonej działalności realizować zasadę społecznej odpowiedzialności biznesu, na przykład przez przekazywanie darowizn charytatywnych. Biorąc pod uwagę zawiłość polskich przepisów prawa podatkowego i częste nowelizacje ustaw podatkowych, kwestia prawidłowego rozliczenia darowizn budzi wątpliwości. Ponieważ darowizny przekazywane są najczęściej przez duże i średnie firmy, które prowadzą działalność zwykle w formie spółek kapitałowych (spółki z o.o. bądź spółki akcyjnej) opodatkowanych CIT, prezentujemy – w ujęciu podatkowym i księgowym – jak wykazać przekazaną przez przedsiębiorcę darowiznę w rozliczeniach VAT i CIT.
W koszty...
Co do zasady darowizny nie są kosztem uzyskania przychodu. Wyjątkiem w tym zakresie są m.in. koszty wytworzenia bądź nabycia produktów spożywczych przekazywanych na rzecz organizacji pożytku publicznego z przeznaczeniem wyłącznie na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez tę organizację.
Uwaga! Przedmiotem takiej darowizny żywnościowej będącej kosztem podatkowym nie może być alkohol, a konkretnie napoje alkoholowe o zawartości alkoholu powyżej 1,2 proc., oraz napoje alkoholowe będące mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5 proc.
Spółka kapitałowa (spółka z o.o. bądź spółka akcyjna) uwzględni zatem wydatki związane z przekazaną darowizną charytatywną w kosztach podatkowych pod warunkiem łącznego spełnienia poniższych warunków:
- przedmiotem darowizny są produkty spożywcze niebędące napojami alkoholowymi,