Zakładowy układ zbiorowy pracy lub regulamin wynagradzania nie może określać wynagrodzenia osób zarządzających zakładem pracy w imieniu pracodawcy. Dlatego członek zarządu spółki nie powinien otrzymać premii wynikającej z regulaminu. Ma ona bowiem charakter składnika wynagrodzenia. Nie powinien też otrzymać innych rodzajów premii (np. urlopowych lub świątecznych) określonych w tym regulaminie.
Kim są zarządzający
Zasadą jest, że zakładowy układ pracy nie może określać warunków wynagradzania pracowników zarządzających w imieniu pracodawcy zakładem w rozumieniu art. 128 § 2 pkt 2 oraz osób zarządzających nim na innej podstawie niż stosunek pracy. Zabrania tego art. 24126 § 2 k.p. Chodzi np. o umowy-zlecenia lub o zarządzanie.
Pracownikami zarządzającymi w imieniu pracodawcy zakładem są osoby kierujące nim jednoosobowo i ich zastępcy lub pracownicy wchodzący w skład kolegialnego organu zarządzającego zakładem oraz główni księgowi. Definicja ta z pewnością obejmuje np. członków władz spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki akcyjnej, dyrektorów przedsiębiorstw państwowych czy członków zarządu spółdzielni.
Art. 24126 § 2 k.p. stosuje się też do postanowień regulaminu wynagradzania. Wynika to z odesłania zawartego w art. 772 § 5 k.p. Zatem także przepisy tego regulaminu nie mogą dotyczyć warunków wynagradzania zarządzających zakładem w imieniu pracodawcy.
Wynagrodzenie zasadnicze i dodatki
Warto podkreślić, że art. 24126 § 2 k.p. odwołuje się wprost tylko do warunków wynagradzania zarządzających zakładem. Poprzez „warunki wynagradzania" należy moim zdaniem rozumieć postanowienia określające zasady przyznawania wynagrodzenia za pracę oraz innych (dodatkowych) jego składników. Chodzi tu więc o wynagrodzenie w ścisłym tego słowa znaczeniu (zasadnicze) oraz dodatki do niego, np. stażowy lub funkcyjny, a także dopłaty i premie pracownicze. Zależą one bowiem od rodzaju, ilości i jakości świadczonej pracy.