Sklepy specjalistyczne w Polsce kilka lat temu zostały skazane na zniknięcie z rynku, ale wracają. Z czego to wynika?
Lara Koslow: Ten trend jest widoczny nie tylko w Polsce, obserwujemy go na wielu rynkach. Jest on związany z pojawieniem się silnej grupy konsumentów, których nazwaliśmy konsumentami nowego milenium. To osoby w wieku 20-35 lat, które wciąż budują swoją pozycję zawodową. Wraz z zarobkami rośnie ich siła nabywcza, natomiast chcą wydawać pieniądze w inny sposób, niż starsi. Chcą, żeby zakupy były dla nich przeżyciem, okazją do interakcji, szansą, by poznać coś nowego. Chętniej eksperymentują, sięgają po egzotyczne produkty albo po takie, które zostały zaprojektowane w krótkich seriach. Korzystają z poleceń i rekomendacji, szczególnie w mediach społecznościowych.
Czy klientów do sklepów specjalistycznych przyciągają ceny czy raczej szukają w nich produktów wysokiej jakości?
Konsumenci milenijni są nastawieni na zdobywanie informacji w sieci, dzielenie się opiniami, ocenianie produktów. Zwracają uwagę na jakość, jaką otrzymują za daną cenę.
Widać to w wynikach badań, które przeprowadził nasz zespół. Młodzi ludzie znacznie bardziej interesują się jakością i pochodzeniem różnych produktów. Dotyczy to w szczególności jedzenia: chętnie wybierają żywność pochodzącą z ekologicznych upraw i za zdrowe produkty są gotowi zapłacić więcej, niż osoby ze starszego pokolenia.