Mandat także dla rowerzysty

Zanim wsiądziesz na rower, dowiedz się, jak bezpiecznie się nim poruszać i co grozi za złamanie przepisów drogowych. W taryfikatorze mandatów nie zapomniano o rowerzystach

Publikacja: 23.10.2010 04:10

Mandat także dla rowerzysty

Foto: Rzeczpospolita

Zaczęła się jesień. Powoli zbliża się koniec sezonu rowerowego. Coraz więcej miłośników dwóch kółek korzysta jednak z rowerowych wycieczek aż do pierwszych śniegów. Warto więc poznać prawa uczestników ruchu na dwóch kółkach.

Kodeks drogowy definiuje rower jako „pojazd jednośladowy lub wielośladowy poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem”. Nie są to zatem tylko dwukołowce. Wśród rowerów są także rzadkie rowery trójkołowe, np. z montowanym fabrycznie tylnym koszem lub produkowane z myślą o osobach niepełnosprawnych.

[srodtytul]Chodnik lub pobocze[/srodtytul]

Na drogach rowerowych często dochodzi do konfliktów pomiędzy rowerzystami i pieszymi. Ci ostatni powinni pamiętać, że mogą poruszać się drogą dla rowerów tylko w sytuacji, gdy nie ma chodnika lub pobocza albo nie ma szansy na korzystanie z nich (np. są przebudowywane i wyłączone z ruchu). Wtedy jednak pierwszeństwo mają rowerzyści.

Kodeks drogowy przewiduje wyjątek od tej zasady – kiedy pieszym jest osoba niepełnosprawna, rowerzysta musi ustąpić mu pierwszeństwa.

Rowerzysta ma obowiązek korzystać z istniejącej drogi dla rowerów lub drogi dla rowerów i pieszych. Jeśli jedzie po wspólnej (przeznaczonej dla jednych i drugich), musi ustąpić miejsca pieszym.

Jeśli nie ma drogi dla rowerów, powinien korzystać przede wszystkim z pobocza. Miłośnicy dwóch kółek muszą jednak pamiętać o obowiązującej zasadzie – zrezygnować z jazdy poboczem, jeśli utrudniałaby ona poruszanie się pieszym lub jeżeli pobocze nie nadaje się do jazdy.

Dopiero w ostateczności, gdy nie ma drogi rowerowej i gdy rowerzysta nie może skorzystać z pobocza, bo np. stoją na nim auta, wolno mu korzystać z jezdni. Jest na niej dla niego zarezerwowana prawa strona.

[b]Pamiętaj! Jeśli podróżujecie w grupie, nie wolno jechać obok siebie, tylko jeden za drugim.[/b]

Rowerzysta poruszający się po drodze dla rowerów ma na niej pierwszeństwo przed pieszymi. Nie dotyczy to osób niepełnosprawnych.

Rowerzysta może korzystać z chodnika w wyjątkowych wypadkach, gdy:

– opiekuje się dzieckiem do lat dziesięciu lub

– dozwolona prędkość dla pojazdów na jezdni przekracza 50 km/godz., a szerokość chodnika wynosi minimum 2 m. Na trotuarze rowerzysta powinien jechać powoli, zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym, zapewniając im swobodę korzystania z chodnika.

Jazda po poboczu również ma swoje ograniczenia. Wjazd z drogi rowerowej na pobocze jest włączaniem się do ruchu. Dlatego wykonując ten manewr, rowerzysta musi zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa uczestnikom ruchu poruszającym się po poboczu.

Jadąc w kolumnie rowerzystów, należy pamiętać, że nie powinno ich być więcej niż 15. Odległość między poszczególnymi kolumnami nie może być zaś mniejsza niż 200 m.

Całkiem niedawno, 22 lipca tego roku, weszły w życie regulacje poprawiające bezpieczeństwo rowerzystów, którzy jednośladem poruszać się będą zimą. Teraz, kiedy przyjdą niskie temperatury, podczas jazdy po zaśnieżonych i oblodzonych ulicach będą mogli korzystać z opon wyposażonych w kolce. Do tej pory było to niedozwolone.

To dobra wiadomość np. dla kurierów, którzy przez cały rok poruszają się po drogach rowerem. Zimą jest szczególnie niebezpiecznie.

Małe dziecko – do lat siedmiu – może być przewożone na rowerze tylko w dodatkowym, specjalnie do tego przeznaczonym siodełku (nie ma więc mowy o podróży np. na ramie czy bagażniku).

Kodeks drogowy nie przewiduje zakazu jeżdżenia dla osób małoletnich bez rodziców (opiekunów). Podróż taka wymaga jednak zgody rodziców (o samotnych wyprawach dzieci powyżej dziesiątego roku życia czytaj obok).

[b]Nie wszystko wolno[/b]

Tak jak innych uczestników ruchu również rowerzystów dotyczą nie tylko kodeksowe prawa i obowiązki, ale także zakazy. Kierującemu rowerem zabrania się mianowicie:

- jazdy obok innego uczestnika ruchu,

- jazdy bez trzymania rąk na kierownicy,

- czepiania się innych pojazdów (to wykroczenie popełniane głównie przez dzieci na wsi),

- wjazdu na autostrady, drogi ekspresowe,

- wjazdu na drogi, na których postawiono znaki: „Zakaz wjazdu rowerów”, „Zakaz ruchu wszelkich pojazdów” lub znak „Zakaz wjazdu wszelkich pojazdów”.

I kolejna przestroga. Nie wsiadaj na rower po spożyciu nawet niewielkiej ilości alkoholu (dopuszczalne parametry – ramka obok).

Jeśli cokolwiek się stanie lub zostaniesz zatrzymany przez policyjny patrol, możesz stracić nawet prawo jazdy. Wyrokując w sprawie pijanych kierowców, sądy często orzekają zakaz prowadzenia wszelkich pojazdów mechanicznych. Tak więc i aut. Niebawem ma się to zmienić. Sąd nie będzie musiał orzekać aż tak drakońskiej kary.

W Sejmie trwają też prace nad nowelą kodeksu drogowego (projekt jest po pierwszym czytaniu). Ma być przyjaźniej dla cyklistów i ich rodzin. Przewiduje się wprowadzenie m.in. legalnego wyprzedzania z prawej strony pojazdów jadących wolniej od cyklisty oraz pierwszeństwo jadących ścieżką rowerową.

Kiedy będzie brzydka pogoda – śnieg, silny wiatr – rowerzysta będzie mógł skorzystać z chodnika.

Nowe przepisy pozwolą też rowerzystom na jazdę środkiem pasa jezdni przed skrzyżowaniem, na którym jest prawoskręt. Chodzi o to, aby nie dochodziło do sytuacji, w których auto szybko wyprzedza rower z lewej strony, po czym gwałtownie skręca w prawo, a rowerzysta uderza w pojazd.

[srodtytul]Przyczepki i kaski[/srodtytul]

Być może też rodzice zyskają prawo do przewożenia dzieci w specjalnych przyczepkach. Eksperci twierdzą, że są dużo bezpieczniejsze niż zwykłe foteliki. – A i komfort jazdy dla malucha dużo większy niż w nim – zapewnia Arkadiusz Banera ze stowarzyszenia Rodzina na Rowerze.

To niejedyne propozycje zmian. Coraz głośniej mówi się też o wprowadzeniu obowiązkowych kasków ochronnych (dla wszystkich) i odblaskowych kamizelek. Rowerzyści są temu przeciwni.

[srodtytul]Mandat za brak karty[/srodtytul]

Każdy uczeń kończący szkołę podstawową powinien mieć kartę rowerową. Warto o to zadbać. Za jazdę bez karty grozi mandat – 100 zł.

Mało kto pamięta, że nadal obowiązują przepisy (art. 96 kodeksu drogowego) stanowiące, że osoby, które nie ukończyły 18. roku życia, mogą jeździć na rowerze po drogach publicznych tylko z odpowiednim dokumentem. W przypadku roweru jest to karta rowerowa.

Dzieci, które mają mniej niż dziesięć lat, mogą podróżować na dwóch kółkach jedynie w towarzystwie osoby dorosłej. W myśl kodeksu drogowego są one traktowane wtedy jak piesi.

Poza kartą rowerową niepełnoletni uczestnicy ruchu mogą jeszcze uzyskać kartę motorowerową (od 13. roku życia). Karty rowerowe i motorowerowe wydają dyrektorzy szkół podstawowych i gimnazjalnych (dokumenty te nie są wymagane w wypadku osób pełnoletnich).

[srodtytul]Na zebrze trzeba zejść z roweru[/srodtytul]

Wbrew logice najniebezpieczniejsze miejsca dla pieszych to pasy. Cyklista na rowerze może z nich korzystać, ale tylko w określonych warunkach.

Wszystko to dla bezpieczeństwa miłośników dwóch kółek. Zasadą jest, że zbliżając się do przejścia dla pieszych, należy zejść z roweru i pokonać je pieszo (prowadząc rower). Za złamanie tej zasady można dostać mandat.

Kodeks wykroczeń przewiduje w art. 97 naganę albo nawet do 3 tys. zł grzywny za wykroczenie przeciwko przepisom o bezpieczeństwie lub porządku ruchu na drogach publicznych (a za takie właśnie uznaje się przejazd po zebrze bez zejścia z roweru).

Od zasady zakazu przejazdu na zebrach przewidziano jednak odstępstwo. Jeśli na pasach są specjalnie wyznaczone miejsca i działa na nich oddzielna sygnalizacja świetlna dla rowerzystów i pieszych, cyklista może pokonać pasy na rowerze.

Takie przejścia znajdują się najczęściej przy drogach, którymi przebiegają ścieżki rowerowe. Wjeżdżający nagle na pasy rowerzyści są przyczyną wielu wypadków drogowych.

[ramka][b]Małolaty na drodze[/b]

Często zastanawiamy się, kiedy (w jakim wieku) możemy puścić samo dziecko do sklepu czy szkoły. Tę sprawę także reguluje kodeks drogowy. Wielu z nas nie wie jednak, jak bezpieczna podróż naszej pociechy powinna wyglądać.

Na przykład we wrześniu wydarzyły się aż 477 wypadki z udziałem dzieci.

Co więc warto wiedzieć? Dzieci do lat siedmiu mogą korzystać z drogi tylko pod opieką osoby, która ma co najmniej dziesięć lat (nie dotyczy to jednak strefy zamieszkania).

Z kolei młodzież do lat 15 poruszająca się po drodze po zmierzchu poza obszarem zabudowanym ma obowiązek używać elementów odblaskowych umieszczonych na ubraniu, plecaku. Jeśli więc dbasz o bezpieczeństwo dziecka, zatroszcz się o odblaskowy znaczek i naklej go na plecak!

Dzieci to niejedyny uczestnik ruchu, który powinien zadbać o to, by być widocznym na drodze. Tak np. się zdarza, że kierowca w trakcie podróży zostaje zmuszony do opuszczenia auta na ruchliwej drodze, i to w dodatku wieczorem czy nocą.

W takiej sytuacji jest traktowany jako osoba wykonująca „czynności na drodze”. Zatem np., zmieniając koło, bezpiecznie jest włożyć kamizelkę odblaskową.[/ramka]

[ramka][b]Warto pamiętać[/b]

Obowiązkowe wyposażenie roweru to:

- lampa ze światłem białym lub żółtym selektywnym umieszczona z przodu,

- lampa ze światłem czerwonym umieszczona z tyłu,

- światełko odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt umieszczone z tyłu,

- działające hamulce,

- opony w dobrym stanie,

- sygnał dźwiękowy (dzwonek).[/ramka]

[ramka][b]Mandaty cyklisty[/b]

- przewożenie dziecka do lat siedmiu bez siodełka – 50 zł

- złamanie zakazu czepiania się pojazdów – 100 zł

- naruszenie na przejeździe dla rowerzystów zakazu wjeżdżania przed jadący bezpośrednio pojazd – 150 zł

- naruszenie na przejeździe dla rowerzystów zakazu zwalniania lub zatrzymywania się bez uzasadnionej przyczyny – 100 zł

- naruszenie przepisów o korzystaniu z chodnika – 50 zł[/ramka]

[ramka][b]Cyklista po alkoholu[/b]

- Stan po spożyciu alkoholu – gdy stężenie alkoholu we krwi wynosi 0,2 – 0,5 promila lub zawartość alkoholu w wydychanym powietrzu wynosi 0,1 – 0,25 mg/1 dm sześcienny (jest to wykroczenie, za które grozi do 14 dni aresztu albo grzywna)

- Stan nietrzeźwości – gdy stężenie alkoholu we krwi przekracza 0,5 promila lub zawartość alkoholu w wydychanym powietrzu przekracza 0,25 mg/1 dm sześcienny (jest to przestępstwo, za które grozi grzywna, kara ograniczenia wolności albo do roku więzienia)[/ramka]

[ramka][b] Zobacz cały [link=http://www.rp.pl/temat/375203.html]poradnik o mandatach[/link][/b][/ramka]

Zaczęła się jesień. Powoli zbliża się koniec sezonu rowerowego. Coraz więcej miłośników dwóch kółek korzysta jednak z rowerowych wycieczek aż do pierwszych śniegów. Warto więc poznać prawa uczestników ruchu na dwóch kółkach.

Kodeks drogowy definiuje rower jako „pojazd jednośladowy lub wielośladowy poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem”. Nie są to zatem tylko dwukołowce. Wśród rowerów są także rzadkie rowery trójkołowe, np. z montowanym fabrycznie tylnym koszem lub produkowane z myślą o osobach niepełnosprawnych.

Pozostało 94% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów