Reklama

Fotoradary w Polsce. Jaka jest ich tolerancja? GITD wyjaśnia

Przy jakim przekroczeniu prędkości urządzenie rejestruje wykroczenie kierowcy? Do tej kwestii w odpowiedzi na wystąpienie rzecznika praw obywatelskich odniósł się Marek Konkolewski, p.o. zastępcy Głównego Inspektora Transportu Drogowego.

Publikacja: 28.07.2025 13:28

Fotoradary w Polsce. Jaka jest ich tolerancja? GITD wyjaśnia

Foto: Adobe Stock

Wystąpienie dotyczyło art. 129h ust. 5 pkt 3 Prawa o ruchu drogowym. Zgodnie z tym przepisem minister właściwy do spraw transportu ma określić w rozporządzeniu „sposób dokonywania pomiarów przez urządzenia rejestrujące, z uwzględnieniem progów prędkości dostosowanych do obowiązującego na drodze ograniczenia prędkości, oraz przetwarzania przez te urządzenia zarejestrowanych danych, a także biorąc pod uwagę możliwość błędu kierowcy do 10 km/h włącznie w utrzymaniu dopuszczalnej prędkości”. 

W piśmie do Ministra Infrastruktury z 10 sierpnia 2018 r. rzecznik praw obywatelskich wskazał na brak odpowiednich przepisów wykonawczych. 1 stycznia 2016 r., uchylono bowiem poprzednie rozporządzenie, lecz nie wydano nowego. Rzecznik pytał, kiedy odpowiednie przepisy będą wydane. Od tego czasu nic się jednak w tym zakresie nie zmieniło.

Z uwagi na to, że Główny Inspektorat Transportu Drogowego nadzoruje fotoradary oraz urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości, zastępca RPO Stanisław Trociuk zwrócił się do GITD o wskazanie praktyki w tym zakresie, a także działań podjętych dla zapewnienia prawidłowej praktyki rejestrowania prędkości przez urządzenia stacjonarne.

Czytaj więcej

Kary za prędkość z marginesem błędu radaru? Jest propozycja zmian w prawie

GITD: bywa, że fotoradar pozostawia kierowcy większą tolerancję

W opublikowanej w poniedziałek odpowiedzi, Marek Konkolewski, p.o. zastępcy Głównego Inspektora Transportu Drogowego stwierdził, że brak rozporządzenia wykonawczego nie zwalnia z obowiązku stosowania ustawy, w takim zakresie, w jakim pozostający w obrocie prawnym zapis ustawy jasno precyzuje wolę ustawodawcy.

Reklama
Reklama

„Dlatego też, skoro ustawodawca w delegacji ustawowej zawartej w art. 129g ust. 5 pkt 3 dopuścił możliwość błędu kierowcy do 10 km/h w utrzymaniu dopuszczalnej prędkości, i de facto wskazał, że tego typu naruszenie, choć pozostaje wykroczeniem, to nie powinno być zarejestrowane przez fotoradar, to zasada ta, pomimo braku rozporządzenia wykonawczego, jest w praktyce GITD nadal stosowana, bowiem delegacja pozostaje w obrocie prawnym” - wyjaśnił Konkolewski.

Podał też przykłady. „Jeżeli w danym miejscu jest ograniczenie prędkości do 50 km/h, to tzw. próg wyzwolenia (prędkość po osiągnięciu której urządzenie rejestrujące zrobi zdjęcie) nie może być ustawiony na wartość mniejszą jak 61 km/h; a z różnych przyczyn bywa, że jest ustawiany na wartość wyższą (nie 61 a np. 65 lub 70 km/h), tym samym pozostawiając kierującemu większą tolerancję”. Jak przy tym zaznaczył, „zarzut dla kierującego liczony jest oczywiście od wartości wskazanej ustawą lub znakiem ograniczającym prędkość - w powyższym przykładzie od przekroczenia 50 km/h. Są też miejsca (lub odcinki dróg), gdzie próg wyzwolenia jest ustawiany na wartość nawet do 25 km/h”. 

Czytaj więcej

Kary za prędkość z marginesem błędu radaru? Jest stanowisko MSWiA
Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Prawo drogowe
Koniec mandatów za zieloną strzałkę? Ministerstwo szykuje rewolucyjne zmiany
Sądy i trybunały
Fundacja Helsińska nie zostawia suchej nitki na projekcie resortu Waldemara Żurka
Nieruchomości
Nadchodzi rewolucja w spółdzielniach mieszkaniowych. Jest projekt ustawy
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama