Self-cleaning to prawo a nie obowiązek zamawiającego

Jeśli zamawiający wezwie wykonawcę do samooczyszczenia, ten nie ma podstaw by zakwestionować takie wezwanie.

Publikacja: 23.04.2019 07:00

Self-cleaning to prawo a nie obowiązek zamawiającego

Foto: Adobe Stock

W dniu 17 kwietnia 2019 r. Krajowa Izba Odwoławcza wyroku w sprawie KIO 568/19 uznała, że zamawiający posiada uprawnienie do wezwania wykonawcy do samooczyszczenia. Skierowanie wezwania w trybie art. 24 ust. 8 ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) nie stanowi obowiązku zamawiającego. Izba wskazała, że ww. działanie należy traktować jako przejaw „dobrej woli zamawiającego" czy wręcz „danie szansy wykonawcy na to, aby podjął stosowne działania, w celu uniknięcia ewentualnego wykluczenia z postępowania".

Czytaj także: Konsekwencje ukrycia błędu przed zamawiającym

Rozstrzygnięcie zapadło w następującym stanie faktycznym. Zamawiający prowadził postępowanie na wykonanie dokumentacji projektowej. Jednym z kryteriów oceny ofert było doświadczenie osób zdolnych do realizacji zamówienia (dwanaście miesięcy na danym stanowisku w ramach inwestycji zbliżonej do tej, która została objęta przedmiotem zamówienia). Wykonawca zainteresowany uzyskaniem zamówienia wskazał w ofercie doświadczenie członka personelu, które miało zostać nabyte w ramach zamówienia realizowanego na rzecz tego zamawiającego. Zamawiający, po zweryfikowaniu tej informacji, doszedł do przekonania, że osoba wskazana w ofercie nie posiada dwunastomiesięcznego, tylko siedmiomiesięczne doświadczenie w piastowaniu deklarowanego w ofercie stanowiska. O powyższych okolicznościach świadczyła korespondencja z wykonawcą zatrudniającego tę osobę, jak również dokumenty wygenerowane w toku ww. przedsięwzięcia.

Zamawiający wezwał wykonawcę do udzielenia wyjaśnień w trybie a 24 ust. 8 Prawa zamówień publicznych, wskazując jednocześnie, że przedstawione w ofercie dane prowadzały zamawiającego w błąd. Wykonawca odwołał się od czynności skierowania wezwania podnosząc, że zamawiający nie posiadał podstaw prawnych do kierowania do niego pisma. W ocenie wykonawcy tego rodzaju niejasności powinny być wyjaśniane w oparciu o art. 26 ust. 4 Prawa zamówień publicznych.

Izba w całości zaaprobowała działania zamawiającego wskazując, że czynią zadość literze prawna. Dodatkowo Izba wskazała również wskazanie terminu, w którym należy przedstawić dowody na przeprowadzenie procedury samooczyszczenia należy traktować właśnie w kategoriach uprzedzenia wykonawcy, że zamawiający nosi się z zamiarem wykluczenia, co uniemożliwi skuteczne wszczęcie procedury self-cleaningu.

Sygnatura akt: KIO 568/19

Komentarze ekspertów

Dariusz Adamus, radca prawny Kancelaria Siedlecki Kancelaria Siedlecki

Paulina Sawicka, adwokat Kancelaria Siedlecki Kancelaria Siedlecki

Wyrok w omawianej sprawie jest pierwszym, który dotyka stricte materii samego wezwania do złożenia wyjaśnień w trybie art. 24 ust. 8 Pzp. Wcześniejsze orzeczenia dotyczyły bowiem czynności wykluczenia wykonawcy z postępowania, który albo nie dokonał samodzielnie samooczyszczenia, albo złożone przez niego wyjaśnienia zostały uznane za niewystarczające.

Z wyroku tego wynikają zarówno dla wykonawców, jak i zamawiających dwie ważne kwestie. Po pierwsze - skierowanie wezwania do samooczyszczenia jest uprawnieniem, a nie obowiązkiem zamawiającego. Po drugie - wykonawcy nie mają podstaw do zakwestionowania podstawy prawnej takiego wezwania.

W związku z powyższym wykonawca, który został wezwany do samooczyszczenia ma możliwość skorzystania z dwóch rozwiązań, tj. przyznania się do deliktu oraz wykazania środków podjętych w celu zapobieżenia podobnym sytuacjom w przyszłości lub przedstawienie zamawiającemu wyjaśnień oraz dowodów (zweryfikowanych, rzeczowych, zawierających sprawdzone dane) potwierdzających, że w danym stanie faktycznym nie zachodzą podstawy wykluczenia wykonawcy z postępowania.

W dniu 17 kwietnia 2019 r. Krajowa Izba Odwoławcza wyroku w sprawie KIO 568/19 uznała, że zamawiający posiada uprawnienie do wezwania wykonawcy do samooczyszczenia. Skierowanie wezwania w trybie art. 24 ust. 8 ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) nie stanowi obowiązku zamawiającego. Izba wskazała, że ww. działanie należy traktować jako przejaw „dobrej woli zamawiającego" czy wręcz „danie szansy wykonawcy na to, aby podjął stosowne działania, w celu uniknięcia ewentualnego wykluczenia z postępowania".

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Podatki
Nierealna darowizna nie uwolni od drakońskiego podatku. Jest wyrok NSA
Samorząd
Lekcje religii po nowemu. Projekt MEiN pozwoli zaoszczędzić na katechetach
Dane osobowe
Wyciek danych klientów znanej platformy. Jest doniesienie do prokuratury
Cudzoziemcy
Rząd wprowadza nowe obowiązki dla uchodźców z Ukrainy
Sądy i trybunały
Prokurator krajowy zdecydował: będzie śledztwo ws. sędziego Nawackiego