2 – z informacjami dotyczącymi inwestycji współfinansowanych przez Unię Europejską: www.mapadotacji.gov.pl
Odnowa i zachowanie dziedzictwa kulturowego
Dzięki dotacjom z programu „Infrastruktura i środowisko" odrestaurowano w województwie lubelskim wybrane zespoły zabytkowe Powiśla Lubelskiego oraz Teatr Stary w Lublinie. Teatr Stary mieści się w najstarszym budynku teatralnym w Polsce, wybudowanym w 1822 r. W latach 80. ubiegłego wieku przestał być użytkowany i stopniowo niszczał. W 2012 r. zakończono jego remont, który przywrócił mu dawną świetność. Zachowano zabytkowy układ – z foyer, widownią, sceną i zasceniem. Odtworzono historyczne wnętrze widowni z lożami, balkonami, drewnianymi galeriami. Odrestaurowano też sklepienie budynku. Teatr zyskał również dodatkową powierzchnię, gdyż wybudowano dwie podziemne kondygnacje, gdzie zlokalizowane są szatnie, garderoby, pomieszczenia techniczne i magazynowe. Sala Teatru Starego mieści 160 widzów. Odbywają się na niej zarówno przedstawienia teatralne, muzyczne, filmowe, jak i te związane z literaturą. Prowadzone są też zajęcia edukacyjno-kulturalne dla dzieci. Z tego samego programu sfinansowano projekt „Kazimierz Dolny oraz wybrane zespoły zabytkowe Powiśla Lubelskiego – renowacja i ochrona dziedzictwa" obejmujący odnowę cennych, mających znaczenie ponadregionalne, zabytkowych obiektów sakralnych skupionych wokół Kazimierza Dolnego.
Nowe obwodnice i drogi lokalne
Pieniądze europejskie, zarówno z programów krajowych, jak i programu regionalnego, przyczyniły się do poprawy układu drogowego Lubelszczyzny. Jedną z takich inwestycji sfinansowaną z programu operacyjnego „Rozwój Polski wschodniej" była budowa obwodnicy Frampola w ciągu drogi krajowej nr 74 Janów Lubelski – granica państwa. Obwodnica przebiegająca przez gminy Dzwola i Frampol usprawniła ruch tranzytowy, który przed jej wybudowaniem odbywał się przez centrum Frampola. Dzięki obwodnicy zmniejszyła się w tej miejscowości liczba wypadków i kolizji. Inne podobne przedsięwzięcie, choć sfinansowane z programu operacyjnego „Infrastruktura i środowisko", to obwodnica Kraśnika w ciągu dróg krajowych nr 19 Suwałki – Rzeszów i nr 74 Kielce – Kraśnik. Dotacje unijne pożytkowane są też na mniejsze projekty drogowe, jak np. przebudowa ulicy Kolejarzy w Małaszewiczach, którą sfinansowano z lubelskiego programu regionalnego. Przebudowano tam prawie trzykilometrowy odcinek ulicy. Pozostałe efekty inwestycji to chodnik dla pieszych, ścieżka rowerowa oraz utwardzone pobocze. Wzdłuż bloków mieszkalnych powstał parking dla aut na 90 miejsc. Dzięki przebudowie skrócił się też przejazd tą ulicą. Z programu regionalnego przebudowano także m.in. sieć dróg w Kalinówce (gmina Głusk).
Opinia:
Krzysztof Hetman, marszałek województwa lubelskiego
Spośród wielu projektów realizowanych na terenie naszego województwa finansowanych z regionalnego programu operacyjnego województwa lubelskiego na lata 2007–2013 niełatwo jest wybrać tylko kilka, nawet tych szczególnie istotnych. Musimy bowiem pamiętać, że dla obszaru Polski wschodniej inwestycje unijne, niezależnie od ich rodzaju, są szczególnie ważne – ze względu na związaną z ich realizacją możliwość niwelowania różnic cywilizacyjnych pomiędzy nami a resztą kraju. Dla nas ważne są zarówno nowe drogi, modernizacja pomieszczeń szpitalnych, i poprawa jakości usług w ochronie zdrowia, jak i ochrona zabytków. Motorem regionu zawsze pozostają inwestycje. Stąd też wielką wagę przywiązujemy do wszelkich działań proinwestycyjnych. Bardzo zależy nam na zrównoważonym rozwoju całego województwa we wszystkich możliwych sferach. Dobrze, że środki europejskie mogliśmy wykorzystać na różnorodne działania.