- Spółka (podatnik VAT czynny) prowadzi działalność gospodarczą ukierunkowaną głównie na klienta indywidualnego (osoby fizyczne). Do kontaktu z klientem wykorzystuje dedykowaną platformę internetową, poprzez którą zarządza relacją z klientem, oraz adresy poczty elektronicznej. Każdy klient dostaje dostęp do tej platformy internetowej. Pod unikalnym loginem klienta są na niej m.in. zamieszczane (ładowane) faktury, dostępne dla klienta w formie elektronicznej. Spółka rozważa umieszczenie na tej platformie także wystawianych dla tych klientów faktur korygujących (zmniejszających kwotę VAT), głównie w przypadku stwierdzenia pomyłek. W tym celu spółka wygeneruje faktury korygujące (zawierające wszystkie dane wymagane) i zamieści je na unikalnych (indywidualnych) kontach klientów na platformie internetowej. Spółka będzie mieć informację o momencie, w którym faktury korygujące zostaną zamieszczone na platformie (indywidualnych kontach), czyli o momencie, od którego klienci mogą pobrać fakturę korygującą i zapoznać się z jej treścią. Czy moment umieszczenia faktur korygujących (in minus) na koncie klienta powinien być traktowany jako moment, w którym spółka ma prawo obniżyć podstawę opodatkowania i VAT należny? – pyta czytelnik.
Fakturę korygującą wystawia się m.in. w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.
Uwaga! Stosowanie faktur elektronicznych wymaga akceptacji odbiorcy faktury (zob. art. 106n ust. 1 ustawy o VAT). iż zakładamy, że w analizowanej sprawie klienci spółki akceptują faktury elektroniczne oraz elektroniczne korekty faktur.
Stosownie do art. 29a ust. 13 ustawy o VAT, w przypadkach, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1–3 ustawy o VAT, tj.:
- udzielenia po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;