Fotograficzny obraz traum i obsesji artystki

Instytut Fotografii Fort zaprasza na wystawę „Post” Marty Zgierskiej. Cykl nagrodzony został prestiżową nagrodą Prix HSBC pour la Photographie i w formie wystawy podróżował po najlepszych galeriach fotografii w Europie i USA.

Aktualizacja: 24.02.2018 10:59 Publikacja: 24.02.2018 10:56

Fotograficzny obraz traum i obsesji artystki

Foto: materiały prasowe, Marta Zgierska

Minimalistyczne prace Zgierskiej inspirowane są wydarzeniami z życia artystki. - W 2013 roku przeżyłam poważny wypadek samochodowy. Otarłam się o śmierć, z trudem oswajana rzeczywistość wymknęła mi się z rąk - pisze Zgierska w tekście towarzyszącym jej zdjęciom. - Nieszczęście pociągnęło za sobą kolejne - operacje, miesiące fizycznych ograniczeń, rozstanie, nawrót i zaostrzenie nerwicy lękowej. Niedługo przed wypadkiem natknęłam się w rodzinnym domu na opisową ocenę, którą dostałam jako siedmioletnia, wzorowa uczennica. W dorosłym życiu jestem nią dalej, jednak wbrew opinii otoczenia, niezmiennie kłębią się we mnie ograniczenia, wstyd, lęki - dodaje.

Przygotowując ekspozycję „Post” artystka rozpoczęła pracę nad serią fotografii „Drętwienie”, która przedstawia odlewy gipsowe twarzy. Oba cykle zaprezentowane zostały w Galerii Instytutu Fotografii Fort. Są próbą translacji stanów emocjonalnych, gdyż artystka mówi w nich o lęku, bólu czy potrzebie bliskości. Przelewa na fotografie swoje refleksje na temat doświadczeń oraz pamięci. Wystawa jest pewnego rodzaju autoportretem artystki, w którym zobaczyć można jej - zatrzymane w rzeczach i kompozycjach - życie. 

Ekspozycja budzi także refleksję w odbiorcach, którzy w pracach odnaleźć mogą swoje lęki czy obsesje. - „Post” to cykl o traumie, zamrożony w martwej szarości, ciszy i napięciu – pisze Zgierska. - Każdy może odnaleźć tu własne nakłucia – nękające sny, przeżycia, obsesje. To indywidualna droga do odkrycia bliźniaczej pamięci traumatycznej w drugiej osobie. Próba intymnego kontaktu, który zamyka przeszłe nie-doświadczenie w teraźniejszości - podkreśla.

Cykl „Post” pokazywany jest w Polsce po raz pierwszy.

Marta Zgierska jest jedną z wybitnych polskich fotografek najmłodszego pokolenia. Jest absolwentką fotografii Łódzkiej Szkoły Filmowej oraz teatrologii i dziennikarstwa Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. W swojej sztuce skupia się na problematyce traumy i doświadczeń granicznych oraz pracą z ciałem. Fotografiom nadaje osobisty rys, często stawiając siebie w roli obiektu działań. W 2015 roku Zgierska znalazła się na sporządzonej przez magazyn „Lens Culture" liście 50 najciekawszych fotografów młodego pokolenia na świecie. „Post” prezentowany był na wystawach indywidualnych Zgierskiej we Francji, Włoszech, Szwajcarii, Stanach Zjednoczonych, Japonii, Szwecji, Finlandii, Grecji, Hiszpanii i Portugalii, jak również w ramach wystaw zbiorowych, między innymi w Holandii, Belgii, Libanie, Tunezji, Korei Południowej. Za cykl „Post” artystka otrzymała szereg nagród, w tym między innymi Daylight Photo Awards (2016), FotoLeggendo Giovanni Tabo Prize (2016) czy Kolga Tbilisi Photo Award (2016).

Ekspozycję „Post” oglądać można do 11 marca w Galerii Instytutu Fotografii Fort w Warszawie. 

Minimalistyczne prace Zgierskiej inspirowane są wydarzeniami z życia artystki. - W 2013 roku przeżyłam poważny wypadek samochodowy. Otarłam się o śmierć, z trudem oswajana rzeczywistość wymknęła mi się z rąk - pisze Zgierska w tekście towarzyszącym jej zdjęciom. - Nieszczęście pociągnęło za sobą kolejne - operacje, miesiące fizycznych ograniczeń, rozstanie, nawrót i zaostrzenie nerwicy lękowej. Niedługo przed wypadkiem natknęłam się w rodzinnym domu na opisową ocenę, którą dostałam jako siedmioletnia, wzorowa uczennica. W dorosłym życiu jestem nią dalej, jednak wbrew opinii otoczenia, niezmiennie kłębią się we mnie ograniczenia, wstyd, lęki - dodaje.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl
Rzeźba
Trzy skradzione XVI-wieczne alabastrowe rzeźby powróciły do kościoła św. Marii Magdaleny we Wrocławiu
Rzeźba
Nagroda Europa Nostra 2023 za konserwację Ołtarza Wita Stwosza
Rzeźba
Tony Cragg, światowy wizjoner rzeźby, na dwóch wystawach w Polsce