Jan Styczyński, znany i ceniony fotograf, przyjaciel artystów zgromadził prace mistrzów powojennego malarstwa wykonane na ceramicznych misach. Te okrągłe dzieła sztuki stworzyły takie znakomitości jak Tadeusz Kantor, Jan Lebenstein, Jerzy Nowosielski, Stefan Gierowski, Alfred Lenica, Kazimierz Mikulski, Jacek Sempoliński, Jan Tarasin i wielu innych. Do akcji włączyli się także Alfons Karny, Teresa Pągowska i inni.
W katalogu do wystawy Jan Styczyński pisze, że inspiracją do powstania tych prac była znakomita ceramika Pabla Picassa, którą podziwiał w warszawskim Muzeum Narodowym. - Tylko Tadeusza Brzozowskiego, Tadeusza Kantora, Zbigniewa Makowskiego i Jerzego Nowosielskiego prosiłem o podjęcie pewnych tematów, które urzekły mnie w ich twórczości. – pisał Styczyński. - Pozostałych twórców o nic nie prosiłem, zdając się na ich talent i inwencję. W kolekcji przeważają – poza pewnymi wyjątkami – misy stworzone w latach 1973-1977. Ma to ten plus, że eksponowany jest pięcioletni okres naszej twórczości. Jest to oczywiście pewne uproszczenie sprawy, bo cały dorobek tego pięciolecia jest olbrzymi. W mojej kolekcji jest jakby synteza tego okresu.
O powstaniu tej kolekcji krążą już anegdoty. Jedna z nich mówi, że Jan Styczyński w czasie spotkania z Janem Lebensteinem zapytał: czy obrazy zawsze muszą być prostokątne, lub kwadratowe? - Nie - odpowiedział Lebenstein i namalował swemu przyjacielowi obraz na ceramicznej misie. Pomysł tak się spodobał fotografowi, że namówił do podobnych działań swoich kolegów-artystów, ofiarując im za to często swe znakomite zdjęcia. Tak w duchu artystycznej zabawy powstał ten zbiór unikatowych talerzy.
Talerze-misy stworzone w latach 1973-1977 reprezentują wszystkie kierunki i tendencje sztuki współczesnej tego pięciolecia.
- Trudno było ustalić ceny wywoławcze tych prac, bo są to zupełne unikaty – przyznała Izabella Rusiniak z Desy Unicum. Kształtują się one od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych.