Radcy prawni z Ministerstwa Finansów mają od jakiegoś czasu trudności z podejmowaniem dodatkowego zatrudnienia i dorabianiem na umowach cywilnoprawnych, np. zleceniach. Zarządzenie dyrektora generalnego MF każe im informować go o takim zamiarze. Wszystkie dotychczasowe zgody zostały unieważnione. Wszczęto nawet postępowania dyscyplinarne wobec radców, którzy nie podporządkowali się nakazom. Przedstawiciele samorządu radcowskiego próbują podważyć normy zarządzenia. Prosili o interwencję m.in. rzecznika praw obywatelskich i szefa służby cywilnej.
Co wynika z ustawy
– Zarządzenie to rozszerza regulację art. 80 ustawy o służbie cywilnej, nakładając obowiązek informowania o zamiarze podjęcia dodatkowego zatrudnienia na osoby niezajmujące wyższych stanowisk w służbie cywilnej. Działania takie – jak zwrócił uwagę RPO, wnioskując jednocześnie o uchylenie zarządzenia jako wydanego bez podstawy prawnej – naruszają prawa obywatelskie i pracownicze – przekonuje Arkadiusz Bereza, wiceprezes Krajowej Rady Radców Prawnych. – Nieakceptowalne jest też unieważnienie zgód na dodatkowe zatrudnienie lub zajęcie zarobkowe udzielonych przed dniem wejścia w życie zarządzenia.
Wiesława Dróżdż, rzecznik prasowy MF, podkreśla, że radcy prawni w ministerstwie, tak jak pozostali członkowie korpusu służby cywilnej, mogą podejmować dodatkowe zatrudnienie po uzyskaniu stosownej zgody, co wynika z przepisów ustawy, nie zaś wewnętrznego zarządzenia. Taką zgodę wyraża dyrektor generalny MF.
– Ale nie gdy dodatkowe zatrudnienie miałoby być wykonywane w czasie obowiązującego czasu pracy na rzecz MF. Nie wyraża także zgody, gdy praca naruszałaby prawa lub zasady etyki służby cywilnej – wyjaśnia Dróżdż.
Kiedy informować
W odpowiedzi na interwencję przedstawicieli samorządu radcowskiego Claudia Torres-Bartyzel, szef służby cywilnej, podkreśla, że członek korpusu służby cywilnej (także radca prawny zatrudniony w urzędzie) nie może podejmować dodatkowego zatrudnienia bez pisemnej zgody dyrektora generalnego. Wykonywanie przez pracownika służby cywilnej dodatkowej pracy na podstawie umów cywilnoprawnych nie wymaga zgody dyrektora generalnego urzędu, ale ma on prawo do informacji o podjętych zajęciach zarobkowych. To jednak nie zobowiązuje pracownika do przekazania takich informacji dyrektorowi generalnemu przed podjęciem tych zajęć.