To efekt decyzji samych PTE zrzeszonych w Izbie Gospodarczej Towarzystw Emerytalnych. We wrześniu uzgodniły one procedurę w zakresie zasad wypłaty środków z OFE po śmierci członka funduszu, a teraz, tj. od 1 grudnia, zaczęły ją wdrażać.
Zgodnie z prawem, w przypadku śmierci członka OFE, środki zgromadzone na jego rachunku podlegają wypłacie osobom wskazanym lub dziedziczeniu, a wypłata nie wiąże się z żadnymi kosztami po stronie uprawnionego. Towarzystwa emerytalne nie muszą jednak same inicjować działań zmierzających do poinformowania osób uposażonych o możliwości uzyskania środków z rachunku zmarłego członka funduszu. Dlatego wiele osób nie zdaje sobie sprawy, iż przysługują im takie środki, lub nie wie, jak je uzyskać. Szacuje się, że na martwych kontach w OFE może być ponad 2 mld złotych.
Zgodnie z procedurą dobrych praktyk przyjętą przez PTE, po uzyskaniu informacji z ZUS o śmierci członka OFE, PTE będą zawiadamiać osoby uprawnione o możliwości wypłaty środków. Jednocześnie PTE prześlą im odpowiednie formularze niezbędne do wszczęcia procedury wypłaty oraz poinformują o konieczności przedstawienia dokumentów stanowiących podstawę do wypłaty, przede wszystkim aktu zgonu członka OFE.
Na stronach internetowych towarzystw znajdują się wszystkie informacje dotyczące procesu wypłaty środków po zmarłym członku OFE wraz z formularzem zgłoszenia zgonu członka OFE, a ich infolinie przygotowane są do udzielenia informacji w tym zakresie. Dodatkowo towarzystwa emerytalne chcą informować beneficjentów o możliwości uzyskania środków zgromadzonych na subkoncie zmarłego członka OFE w ZUS, o czym spadkobiercy także często nie wiedzą.
PTE apelują do członków OFE o zgłaszanie towarzystwom wszelkich zmian danych teleadresowych, bo pozwoli to sprawniej komunikować się z klientami, a także z osobami uprawnionymi do ewentualnej wypłaty zgromadzonych przez nich środków.