Uchybienie terminowi oznacza niewykonanie określonej czynności we wskazanym czasie. Uchybienie terminowi do wniesienia odwołania od decyzji organu podatkowego skutkuje tym, że odwołanie to nie wywoła skutków prawnych. W prawie podatkowym przewidziano jednak możliwość ochrony przed negatywnymi skutkami takiego uchybienia, poprzez instytucję przywrócenia terminu, stosownie do art. 162–164 ordynacji podatkowej (dalej: o.p.). Przywrócenie terminu oznacza możliwość przeprowadzenia danej czynności, która nie została wykonana we właściwym czasie.
Rozstrzygnięcie skutecznie doręczone
Decyzja, od której podatnik chce wnieść odwołanie i złożyć wniosek o przywrócenie terminu, musi najpierw zostać skutecznie doręczona. Nie można bowiem przywracać terminu, który faktycznie nie upłynął. Jak czytamy w postanowieniu NSA z 11 lutego 2016 r. (II FSK 3512/15), rozpatrzenie merytoryczne wniosku o przywrócenie terminu do wniesienia odwołania nie jest możliwe, gdy decyzja nie została doręczona. Nie rozpoczął się bowiem bieg terminu do jego wniesienia i tym samym nie ma możliwości rozpatrzenia wniosku o jego przywrócenie.
Konieczny jest brak winy
Stosownie do art. 162 § 1 i 2 o.p. w razie uchybienia terminu do złożenia odwołania od decyzji organu podatkowego należy przywrócić termin na wniosek zainteresowanego. Zainteresowany musi jednak uprawdopodobnić, że uchybienie nastąpiło bez jego winy. Taki wniosek powinien zostać złożony w ciągu siedmiu dni od dnia ustania przyczyny uchybienia terminowi. Jednocześnie, wraz z wniesieniem wniosku – podania o przywrócenie uchybionego terminu, podatnik powinien dopełnić czynności, dla której był określony termin, czyli złożyć odwołanie.
Zgodnie z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z 28 stycznia 2016 r. (I SA/Ke 779/15) termin do złożenia odwołania biegnie tylko w przypadku, gdy doręczenie decyzji faktycznie nastąpiło.
Uchybienie terminowi stanowi wyjściową przesłankę do przywrócenia terminu (wyrok WSA w Gliwicach z 21 stycznia 2016 r., I SA/Gl 852/15).