Magazyny inteligentne i skomplikowane

Branża jest w rozkwicie i podlega nieustannym zmianom.

Publikacja: 12.10.2018 03:49

Magazyn Volkswagen Group Poland wchodzi w skład SEGRO Logistics Park Poznań

Magazyn Volkswagen Group Poland wchodzi w skład SEGRO Logistics Park Poznań

Foto: materiały prasowe

W I półroczu w nieruchomości logistyczno-przemysłowe w Polsce inwestorzy ulokowali 338 mln euro (1,45 mld zł) – szacuje Savills. To rekordowy wynik. Hale magazynowe i fabryczne przyciągają coraz więcej kapitału – w ostatnich pięciu latach nakłady rosły w tempie około 20 proc. rocznie – i ten trend może się utrzymać.

Polska magnesem

Jak podkreśla Tomasz Buras, dyrektor zarządzający i szef działu doradztwa inwestycyjnego w Savills, inwestorów przyciągają dobra sytuacja na rynku najmu, perspektywy wzrostu czynszów, potencjał wzrostu wartości aktywów oraz konkurencyjne stopy kapitalizacji. – Ze względu na dojrzałość największych rynków europejskich i niewystarczającą podaż odpowiednich produktów inwestorzy poszukują możliwości lokowania kapitału na rynkach, które oferują wyższy poziom zwrotu oraz dostępność aktywów. Właśnie takie warunki do inwestowania oferuje Polska – mówi Buras.

Rynek nieruchomości logistycznych napędzany jest bardzo dynamicznym rozwojem branży e-commerce i dążeniem do maksymalnego skrócenia czasu dostawy towarów. Deweloperzy uwijają się, ale wciąż nie są w stanie dotrzymać kroku popytowi – w ciągu dwóch ostatnich lat zasoby powierzchni magazynowej w Polsce zwiększyły się o 42 proc., do 14,2 mln mkw. na koniec czerwca. Popyt brutto w I połowie br. sięgnął rekordowego poziomu 2,2 mln mkw., o 16 proc. więcej niż rok wcześniej.

Średni wskaźnik pustostanów to zaledwie 4 proc. W takiej sytuacji firmy nie wahają się budować spekulacyjnie, czyli bez zebrania umów przednajmu. Jak odnotowuje Savills, nierównowaga między popytem a podażą ma już przełożenie na lekki wzrost czynszów.

Najemcy, w tym tacy giganci e-handlu jak Amazon, ciągną do Polski z uwagi na m.in. rosnącą gospodarkę i położenie geograficzne, wciąż konkurencyjne względem zachodniej Europy koszty pracy i budowy, stale rosnącą sieć autostrad i dróg ekspresowych.

Kluczowe czynniki

Analitycy Savills identyfikowali 12 trendów, które mogą charakteryzować rozwój segmentu logistyczno-przemysłowego w najbliższych latach. Mają one związek ze zmianami infrastrukturalnymi, demograficznymi, zachowań konsumentów, regulacji prawnych i z rozwojem technologii.

Magazyny będą coraz bardziej inteligentne, by sprostać wymogom dostawy towarów do klientów praktycznie z dnia na dzień i by obniżyć koszty operacji. Już dziś w obiektach gigantów, jak Amazon, Ocado czy Alibaba, 70 proc. zadań wykonują roboty.

Rozwój e-handlu będzie powodować, że magazyny będą coraz bardziej skomplikowanymi obiektami. W Polsce powoli zaczynają powstawać budynki dwu-, a nawet trzykondygnacyjne.

Internetowy handel w większym stopniu będzie obejmować dobra spożywcze, co zwiększy zapotrzebowanie na infrastrukturę zapewniającą zachowanie świeżości.

Magazyny są skupione w Polsce w kilku zagłębiach, ale coraz więcej obiektów „ostatniej mili" będzie lokalizowanych w centrach miast. E-handel to bowiem nie tylko kwestia dostawy dóbr, ale także przyjmowania zwrotów. Z uwagi na kurczącą się podaż działek w aglomeracjach magazyny o takiej funkcji będą wielopiętrowe i w wysokim stopniu zautomatyzowane.

Ekonomia współpracy (sharing economy), której emanacją są Uber, Airbnb czy przestrzenie coworkingowe w biurowcach, nie ominie sektora logistycznego. Na świecie pojawiają się już magazyny oferujące wynajem powierzchni na kilka miesięcy bądź nawet dni.

Już dziś deweloperzy i najemcy zmagają się z niedoborem siły roboczej. Problem będzie się tylko nasilał, bo z rynku pracy odchodzi pokolenie baby boomers (powojenne pokolenie wyżu demograficznego), a na jego miejsce wchodzą millenialsi (urodzeni w latach 80.) i pokolenie Z (urodzeni po 1990 r.). W poszukiwaniu siły roboczej inwestorzy i deweloperzy będą lokować inwestycje w nowych obszarach Polski.

Zdaniem analityków Savills pracownicy magazynów, dla których świat cyfrowy jest tak samo istotny jak realny, będą oczekiwać od pracodawców udostępnienia zaawansowanych technologicznie narzędzi ułatwiających pracę.

Sektor magazynowy w Europie będzie też rosnąć na fali budowy nowego Jedwabnego Szlaku. Dotychczas towary z i do Państwa Środka transportowane są głównie drogą morską, co trwa ponad miesiąc. Inicjatywa Pasa i Szlaku ma skrócić to do nawet dwóch tygodni. Polska będzie bardzo ważnym punktem szlaku, co oznacza bardzo pozytywne perspektywy dla sektora magazynowego.

– W skali globalnej już dziś widoczny jest coraz większy napływ do sektora magazynowego i przemysłowego kapitału zagranicznego z Azji, a zwłaszcza z Chin. Może to mieć związek właśnie ze strategiczną inicjatywą budowy korytarza transportowego łączącego Stary Kontynent z Państwem Środka – podsumowuje Buras.

Komentarz Michała Stępnia z działu doradztwa inwestycyjnego w Savills:

Dynamika zmian zachodzących w handlu tradycyjnym oraz w sektorze e-commerce stanowi ogromną siłę napędową dla rynku nieruchomości magazynowych. Rozwój handlu oparty o budowę wielu kanałów sprzedaży, które wzajemnie się uzupełniają, wymaga spójnego zarządzania łańcuchem dostaw, a co za tym idzie odpowiedniego zaplecza logistycznego, począwszy od dystrybucji na poziomie centralnym po tzw. logistykę ostatniej mili, czyli dostarczenie produktu do klienta docelowego. Część sieci handlowych buduje własne sieci dystrybucji, inne decydują się na outsourcing usług logistycznych i powierzenie zarządzania łańcuchem dostaw wyspecjalizowanym firmom. Obie strategie są źródłem popytu na powierzchnie magazynowe, a tym samym dobrej koniunktury na rynku najmu powierzchni magazynowych. Co ważne, uwarunkowania rozwoju rynku logistycznego mają charakter długofalowy – u ich podłoża znajdują się bowiem rozwój technologii mobilnych, mających obecnie kluczowy wpływ na zachowania zakupowe konsumentów oraz zmiany w strukturze demograficznej – a to z kolei ma znaczenie dla rynku inwestycyjnego, na którym dyskontuje się nie tylko bieżące przepływy, ale również oczekiwania co do przyszłości.

Wzrost aktywności kapitału inwestycyjnego w sektorze logistycznym obserwujemy obecnie na wszystkich wiodących rynkach nieruchomości. Warto jednak wspomnieć o kilku aspektach, które w sposób szczególny wpływają na atrakcyjność inwestycyjną Polski. Po pierwsze, są to czynniki geograficzne - centralne położenie Polski w Europie, na przecięciu ważnych szlaków komunikacyjnych, w tym na trasie „nowego szlaku jedwabnego” z Chin, w połączeniu z dynamicznym rozwojem infrastruktury transportowej tworzą dobre warunki dla rozwoju rynku logistycznego w Polsce. Po drugie, Polska pozostaje lokalizacją atrakcyjną z punktu widzenia kosztów, zarówno kosztów pracy jak i relatywnie niskich cen gruntów. Po trzecie, rynek nieruchomości w Polsce nadal oferuje relatywnie wyższy poziom zwrotu z inwestycji w porównaniu do wiodących rynków Europy Zachodniej, co jest szczególnie istotne w późnej fazie cyklu koniunkturalnego, kiedy to na rynkach wiodących ceny nieruchomości osiągnęły rekordowo wysokie wartości.

W I półroczu w nieruchomości logistyczno-przemysłowe w Polsce inwestorzy ulokowali 338 mln euro (1,45 mld zł) – szacuje Savills. To rekordowy wynik. Hale magazynowe i fabryczne przyciągają coraz więcej kapitału – w ostatnich pięciu latach nakłady rosły w tempie około 20 proc. rocznie – i ten trend może się utrzymać.

Polska magnesem

Pozostało 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Rząd przyjął program tanich kredytów. Klienci już rezerwują odpowiednie mieszkania
Nieruchomości
Wielki recykling budynków nabiera tempa. Troska o środowisko czy o portfel?
Nieruchomości
Opada gorączka, ale nie chęci
Nieruchomości
Klienci czekają w blokach startowych
Nieruchomości
Kredyty mieszkaniowe: światełko w tunelu