k.p.).
Uprawnienie do zwolnienia pracownika z obowiązku świadczenia pracy ma na celu ochronę interesów pracodawcy przed niewłaściwym zachowaniem podwładnego zwalnianego za wypowiedzeniem, który przed rozwiązaniem umowy mógłby działać na szkodę firmy. Powodem do zwolnienia go z obowiązku świadczenia pracy może być np. utrata do niego zaufania czy reorganizacja zakładu.
Uzasadnione powody
Do zachowań podważających zaufanie pracodawcy do pracownika zalicza się zarówno działania przez niego zawinione, jak i niezawinione (wyrok Sądu Najwyższego z 4 listopada 2008 r., I PK 81/08).
Sąd Rejonowy w Ostródzie w wyroku z 9 lipca 2015 r. (IV P 67/15) wskazał, iż do zachowań pracownika, które uzasadniają utratę zaufania do niego, należy naruszenie przez podwładnego obowiązków pracowniczych w zakresie dbałości o dobro lub mienie pracodawcy.
Więcej powodów wynika z orzecznictwa Sądu Najwyższego. W wyroku z 31 marca 2009 r. (II PK 251/08) jako przyczynę utraty zaufania do zatrudnionego SN wskazał postawienie mu zarzutów popełnienia przestępstwa związanego z zatrudnieniem u pracodawcy. Powodem utraty zaufania może też być popełnienie przez pracownika przestępstwa poza zakładem pracy (wyrok SN z 29 października 2014 r., II PK 305/13).
W wyroku z 25 listopada 1997 r. (I PKN 385/97) SN wskazał, że utratę zaufania może też powodować brak staranności lub sumienności w pracy. Natomiast w wyroku z 23 września 2004 r. (I PK 487/03) uznał, że uzasadnia ją również dezaprobata dla decyzji prezesa zarządu (kierownika zakładu pracy) wyrażana w obraźliwych słowach w obecności załogi, a więc negatywne i lekceważące wypowiadanie się przez pracownika na temat decyzji kierownictwa w obecności innych osób.