Kompetentny, doświadczony i znający specyfikę branży ekspert w obszarze zakupów potrafi generować znaczące oszczędności i zysk dla organizacji.
Podział na branże
Wyraźnym trendem w procesach rekrutacji jest specjalizacja i wynikający z niej podział na branże. Rozróżnienie dotyczy również zakupów direct i indirect. Specyfika danej branży mocno oddziałuje na elastyczność pracodawcy względem poszukiwanego profilu pracownika. Przykładowo w sektorze automotive znajomość rynku i jego specyfiki ma kluczowe znaczenie, podjęcie właściwej decyzji zakupowej wymaga wiedzy i kompetencji. Dlatego, decydując się na karierę w obszarze zakupów, warto dobrze przemyśleć wybór specjalizacji – to inwestycja, która zdeterminuje rozwój ścieżki zawodowej.
Umiejętności interpersonalne
Poza wiedzą merytoryczną i znajomością technik negocjacyjnych kluczowe znaczenie mają umiejętności interpersonalne. Pracodawcy oczekują komunikatywności, proaktywności oraz umiejętności zarzadzania dostawcami. Ważna jest również odporność na stres, zwłaszcza w przypadku negocjacji kontraktów opiewających na wysokie sumy. Nie bez znaczenia jest też dyspozycyjność i gotowość do częstych podróży służbowych wynikających z udziału w negocjacjach czy targach branżowych.
Strategie zakupowe
Obecny rynek zakupowy ewoluuje, a jego potrzeby rosną z roku na rok. Największe zmiany dotyczą sektora SSC/BPO. W poprzednich latach najbardziej poszukiwani byli specjaliści od zakupów operacyjnych, bez nacisku na specjalizację. Aktualnie rynek potrzebuje wyspecjalizowanych w danej dziedzinie kupców, potrafiących budować skuteczne strategie zakupowe.
Obserwujemy również wzrost zapotrzebowania na funkcje wspierające dział zakupów, np. ARIBA Expert, Commercial Manager czy Procurement Analyst. Oceniamy, że w najbliższych latach zapotrzebowanie na specjalistów w obszarze zakupów będzie systematycznie rosnąć.