Z raportu opracowanego przez Rosenberg International Franchise Center (RIFC) Uniwersytetu New Hampshire wynika, że potencjał rozwoju rozwiązań franczyzowych na poszczególnych rynkach jest niesłychanie zróżnicowany. W zasadzie jedynie Niemcy są rynkiem preferowanym przez inwestorów zarówno oczekujących szybkiego, jak i stabilnego tempa wzrostu. Analitycy przeanalizowali kraje pod względem wielkości populacji i wskaźników makroekonomicznych, jak również liczby ludności i stopnia nasycenia różnymi systemami franczyzowymi po stopień regulacji prawnych określających zasady prowadzenia biznesu. Z ich wyliczeń wynika, że dla inwestorów preferujących stabilny wzrost Niemcy są najbardziej wskazanym kierunkiem inwestycji, a Polska w tym ujęciu zajmuje wysokie czwarte miejsce. W czołówce są jeszcze Wielka Brytania oraz Kanada.
Zupełnie inaczej wygląda sytuacja, jeśli chodzi o rynki, które oferują najwyższe tempo wzrostu, ale związane z wyższym ryzykiem. W tym ujęciu zdecydowanie prowadzą Chiny, ale w czołówce są również takie kraje jak Turcja czy Korea Południowa.
Analizując dotychczasowe strategie firm, widać, że biorąc pod uwagę szereg różnych czynników, to Chiny przyciągają teraz najwięcej uwagi nie tylko jeśli chodzi o klasycznybiznes, ale także franczyzowy. Widać to również po wynikach osiąganych przez firmy, które na wejście do Chin już się zdecydowały. Dodatkowym plusem jest fakt, że na biznes franczyzowy dość przychylnym okiem patrzą władze w Pekinie, bo zaangażowane są w niego lokalne przedsiębiorstwa, głównie te mniejsze. W 2015 r. 100 największych operatorów franczyzowych uzyskało przychód rzędu 62,9 mld dol., co było jak dotąd ich najwyższym osiągnięciem. Kolejne lata przyniosły spadek, ale nie wynikało to z załamania gospodarczego. Niektórzy operatorzy franczyzowi, choćby w handlu spożywczym, zdecydowali się na sprzedaż swoich udziałów w chińskich projektach lokalnym partnerom i w efekcie wypadli ze statystyki dla tego sektora. Dlatego w 2017 r. branża zanotowała poniżej 50 mld dol. przychodów – podaje chińskie stowarzyszenie firm działających w modelu franczyzowym.
Na początku 2019 r. w chińskich rejestrach prowadzonych przez Ministerstwo Handlu znalazło się niemal 4,4 tys. firm prowadzących taką działalność, ale nieoficjalne dane mówią, że ich liczba przekracza poziom 4,5 tys. W sumie prowadzą 400 tys. punktów i sklepów, co oznacza, że jest to największa sieć franczyzowa na świecie.