W Polsce profile można zakładać od października 2016 r. Pionierem był tu PKO BP. Kolejnymi bankami, które wprowadziły tę usługę, były ING Bank Śląski (w grudniu) oraz Millennium (w styczniu) i Pekao (w maju). Kilka dni temu wprowadził ją także mBank. Systemu nie mają jeszcze Alior, BGŻ BNP Paribas, Citi Handlowy, Raiffeisen i Credit Agricole. Wcześniej założenie Profilu Zaufanego w Elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej wymagało osobistego stawienia się w urzędzie i potwierdzenia własnej tożsamości.

Profil Zaufany to bezpłatne narzędzie, dzięki któremu można potwierdzić swoją tożsamość w systemach internetowych administracji publicznej. Oznacza to, że klienci banków mogą bez wychodzenia z domu załatwiać swoje sprawy w urzędach e-administracji. Mogą m.in. złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego i Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego, zarejestrować działalność gospodarczą czy zgłosić sprzedaż samochodu. Wszystko to bez wychodzenia z domu i odwiedzania urzędów.

- Jednym z największych wyzwań współczesnego świata jest stworzenie bezpiecznej tożsamości cyfrowej, dzięki której wszystkie procesy mogą przebiegać online z gwarancją wiarygodności tożsamości. Tradycyjne dowody osobiste przestają już bowiem być wystarczające w wielkiej internetowej sieci, z którą większość z nas styka się niemal codziennie. Profil zaufany opracowany przez Ministerstwo Cyfryzacji jest rozwiązaniem, które umożliwia obywatelom sprawne funkcjonowanie w świecie cyfrowym. Dzięki współpracy z Ministerstwem i Centralnym Ośrodkiem Informatyki i połączeniu Profilu z tożsamością bankową miliony klientów banków w bardzo bezpieczny i prosty sposób mogą korzystać z zasobów eAdministracji w Polsce a w przyszłości w całej UE – mówi Krzysztof Polcyn odpowiedzialny za tworzenie cyfrowej tożsamości w BZ WBK.

Oprócz Profilu Zaufanego, BZ WBK udostępnia także swoim klientom inne narzędzia, które pozwalają na załatwiania spraw związanych z bankowością bez konieczności wizyty w oddziale. Przykładem jest tutaj np. usługa Doradcy online, dzięki któremu klienci mogą załatwić wiele spraw podczas zdalnego kontaktu z konsultantem. Usługa jest dynamicznie rozwijana, a w ciągu ostatnich miesięcy liczba dostępnych tematów została rozszerzona m.in. o zmianę numeru do smsKodów czy wnioskowanie o produkty kredytowe.

Liczba aktywnych profili zaufanych przekroczyła w połowie lipca 1 mln i będzie dynamicznie rosła. Ogromna w tym zasługa właśnie banków, poprzez które założono już ok. 300 tys. profili, Dzięki aktywności banków w ciągu zaledwie trzech miesięcy – tylko od końca marca do początku lipca – poprzez bankowość elektroniczną założono aż 200 tys. profili.