Rosyjskie media zakazane w Unii. Sankcje na największe agencje i gazety

Rada UE objęła sankcjami cztery kolejne rosyjskie media, w tym państwową agencję RIA Nowosti. To kara za szerzenie propagandy wojennej, kłamstw i dezinformację.

Publikacja: 17.05.2024 17:37

Rosyjskie media zakazane w Unii. Sankcje na największe agencje i gazety

Foto: Bloomberg

Jak wynika z oświadczenia zamieszczonego na stronie internetowej Rady, zakaz obejmuje państwową agencję RIA Nowosti, gazety - „Izwiestii” i „Rossijskaja Gazieta” oraz wydawnictwo Voice of Europe.

„Te media znajdują się pod stałą, bezpośrednią lub pośrednią kontrolą kierownictwa Federacji Rosyjskiej i odegrały kluczową rolę w przyspieszaniu i wspieraniu rosyjskiej wojny agresywnej przeciwko Ukrainie oraz w destabilizacji krajów -sąsiadów Ukrainy. Zgodnie z Kartą praw podstawowych uzgodnione dzisiaj środki nie będą uniemożliwiać docelowym mediom i ich pracownikom prowadzenia w UE działalności nadawczej takiej jak badania i wywiady ( te mogą być one emitowane na terenie UE). Federacja Rosyjska zaangażowała się w systematyczną, międzynarodową kampanię manipulacji mediami i informacjami, ingerencji i poważnego zniekształcania faktów w celu usprawiedliwienia i wsparcia swojej agresji na Ukrainę na pełną skalę oraz wzmocnienia swojej strategii destabilizacji krajów sąsiadujących, oraz UE i jej państw członkowskich." - czytamy w komunikacie Rady UE.

Czytaj więcej

G7 i UE chcą przejąć dochody z rosyjskich aktywów. MFW broni Kremla

Propaganda, kłamstwa, dyskryminacja. Czym zajmują się i do kogo należą zakazane w UE rosyjskie media?

Rada podkreśla, że to czym zajmują się objęte sankcjami rosyjskie media, nie jest dziennikarstwem, ale że są to „działania propagandowe, manipulacyjne i ingerencyjne wielokrotnie i konsekwentnie wymierzone w państwo ukraińskie i jego władze, obywateli Ukrainy, a także europejskie partie polityczne, szczególnie w okresach wyborczych, a także w społeczeństwo obywatelskie, osoby ubiegające się o azyl, mniejszości etniczne, mniejszości płciowe oraz funkcjonowanie instytucji demokratycznych w UE i jej państwach członkowskich”.

Agencja Nowosti jeszcze dekadę temu uchodziła za najbardziej niezależną z rosyjskich serwisów informacyjnych. Aby zniszczyć niezależną agencję, Putin wydał dekret o jej likwidacji i wymienił całe kierownictwo agencji. Od 2014 r. agencja pod nową nazwą RIA Nowosti całkowicie podporządkowała się wytycznym z Kremla.

Wydawnictwo Voice of Europe powstało w 2017 r. i początkowo miało siedzibę w Holandii, gdzie po rosyjskiej napaści na Ukrainę zostało zamknięte. Wydawanie zostało wznowione w 2023 r. w Czechach. W UE Voice of Europe był wielokrotnie oskarżany o szerzenie rosyjskiej propagandy i kojarzony z byłym liderem zdelegalizowanej na Ukrainie partii Platforma Opozycyjna – Za Życie (OPZZh) Wiktorem Medwedczukiem (aresztowany na Ukrainie za wspieranie agresji Rosji, został wymieniony na ukraińskich jeńców). Jak napisał Euractiv, od marca tego roku wydawnictwo działa na terenie Kazachstanu.

Dziennik „Izwiestia„ rodowód wywodzi z bolszewickiej rewolucji 1917 r. Jego właścicielem do 2005 roku był oligarcha Władimir Potanin, szef koncernu Interros, twórca kasty oligarchicznej Rosji. Od 2005 do 2008 r. gazeta należała do holdingu Gazprom-Media. W 2008 r. Gazprom sprzedał ”Izwiestia" grupie powiązanej z Bankiem Rassija i Jurijem Kowalczukiem, człowiekiem Putina. Bank i Kowalczuk objęci są sankcjami Zachodu już od 2014 r.

„Rassijskaja Gazieta" to dziennik rządowy powstały w 1990 r. Publikuje akty prawne, rozporządzenia władz i propagandowe artykuły rosyjskich urzędników.

Jak wynika z oświadczenia zamieszczonego na stronie internetowej Rady, zakaz obejmuje państwową agencję RIA Nowosti, gazety - „Izwiestii” i „Rossijskaja Gazieta” oraz wydawnictwo Voice of Europe.

„Te media znajdują się pod stałą, bezpośrednią lub pośrednią kontrolą kierownictwa Federacji Rosyjskiej i odegrały kluczową rolę w przyspieszaniu i wspieraniu rosyjskiej wojny agresywnej przeciwko Ukrainie oraz w destabilizacji krajów -sąsiadów Ukrainy. Zgodnie z Kartą praw podstawowych uzgodnione dzisiaj środki nie będą uniemożliwiać docelowym mediom i ich pracownikom prowadzenia w UE działalności nadawczej takiej jak badania i wywiady ( te mogą być one emitowane na terenie UE). Federacja Rosyjska zaangażowała się w systematyczną, międzynarodową kampanię manipulacji mediami i informacjami, ingerencji i poważnego zniekształcania faktów w celu usprawiedliwienia i wsparcia swojej agresji na Ukrainę na pełną skalę oraz wzmocnienia swojej strategii destabilizacji krajów sąsiadujących, oraz UE i jej państw członkowskich." - czytamy w komunikacie Rady UE.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Max zastąpił HBO Max. Opinie o nowej platformie streamingowej
Media
Platforma Max ma w rok przejąć subskrybentów Playera. Konto dla jednego domu
Media
Czy "Financial Times" wspiera Rosję? Kijów oskarża gazetę o szerzenie dezinformacji i paniki
Media
Do Polski wchodzą oferty platform streamingowych z reklamami. Teraz Max
Akcje Specjalne
Dekarbonizacja gospodarki bez wodoru będzie bardzo trudna
Media
Nadchodzi następca HBO Max. Co czeka widzów?
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży