Drugie podejście Gdyni do agroportu. Chętna KGS. Mamy też odpowiedź Viterry

Kolejny przetarg na terminal zbożowy w Gdyni ma zostać ogłoszony w maju i rozstrzygnięty do końca roku, dowiedziała się „Rzeczpospolitej”. Redakcja poznała także stanowisko Viterry, członka konsorcjum anulowanego przetargu.

Publikacja: 17.05.2024 21:13

Drugie podejście Gdyni do agroportu. Chętna KGS. Mamy też odpowiedź Viterry

Foto: Adobe Stock

Najpierw mamy dobre wiadomości: przetarg na terminal zbożowy w Gdyni nie został odłożony ad acta. Jak poinformował redakcję „Rz” Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A., podjęli decyzję o wszczęciu w maju nowego przetargu na 30-letnią dzierżawę terminalu zbożowego. Przetarg zostanie rozstrzygnięty, najprawdopodobniej, do końca grudnia 2024 r. „Do czasu rozstrzygnięcia nowego postępowania przetargowego nadal obowiązuje współpraca z dotychczasowym operatorem, spółką Mondry” – pisze zarząd portu Gdynia. Póki co, ogłoszenia o nowym przetargu nie widać na stronie portu, w maju ukazało się jedynie ogłoszenie na dokumentację do przebudowy ulicy Kolejowej.

Ciekawe światło na sytuację rzuca opublikowany w lutym artykuł na portalu „Gospodarka Morska”. Prezesem nowej na rynku spółki Mondry jest Pierre Pages, który działa w branży od 1989 r. i przez lata - budował pozycję firmy Viterra, obecnie największego gracza na rynku agro w kraju. Viterra jest też (poprzez swoją spółkę Ribera) częścią konsorcjum, które przetarg wygrało, ale umowy nie podpisało, bo nie zgodziło się na to ministerstwo infrastruktury.

Czytaj więcej

Agroportów nie będzie. Utracona szansa na sukces Polski

Do 2022 roku przeładunki zbóż w Gdyni realizowała spółka Bałtycki Terminal Zbożowy, która się wreszcie wycofała, w tym czasie ruszyła modernizacja nabrzeży, więc zanim rozpisano „feralny” przetarg na dzierżawcę na 30-lat, zarząd znalazł tymczasowego najemcę, który miał realizować przeładunki w oparciu o Nabrzeże Norweskie, gdy Nabrzeże Indyjskie jest remontowane.

Jakkolwiek decyzja o ogłoszeniu kolejnego przetargu to dobra informacja, warto przy tym pamiętać, że już we wrześniu zostanie otwarty zmodernizowany terminal głębokowodny w niemieckim porcie Mukran, gdy u nas kontrahenci będą mogli zacząć pracę nad terminalem od końcówki roku.  

Kto wystartuje w nowym przetargu w Gdyni?

Tego oczywiście oficjalnie nie wiadomo, dowiemy się po otwarciu kopert nieogłoszonego jeszcze przetargu, ale „Rz” dowiedziała się, że objęciem terminala zainteresowana jest Krajowa Grupa Spożywcza. Można zakładać, że spółki, które brały udział w pierwszym przetargu, także rozważą start. To otwiera zaś pytanie o kryteria wyboru kontrahentów, czy ma być to oferta przynosząca najwięcej zysków, czy też z uwzględnieniem innych wymagań, jak udział skarbu państwa. KGS jako państwowy gracz może jednak oczekiwać specjalnego traktowania, handlarze zbożem spodziewają się, że grupa będzie chciała np. dostać miejsce pod budowę terminali za darmo, “z powodu bezpieczeństwa żywnościowego kraju”, by polscy producenci zboża mieli zagwarantowane miejsce w terminalu na eksport swoich surowców.

– Pytanie jednak, czy taka koncepcja ma sens, by państwowy podmiot zarządzał taką działalnością handlową i logistyczną, i by nie było to podszyte grupami interesów, i wreszcie, czy będzie w tym efektywny – wskazywał w rozmowie z „Rz” broker Przemysław Błażejewski z firmy BST Brokers.

Kto będzie miał dostęp do terminala zbożowego?

Do artykułu o odwołaniu przetargów na terminale odniosła się sama Viterra, która decyzję władz portu w Gdyni zaskarżyła w sądzie. Jednym z zarzutów w debacie publicznej, który podnosiły m.in. izby rolnicze, było, że jako zagraniczny gracz może blokować dostęp do terminala dla polskich producentów. „Model biznesowy terminala, który chcemy stworzyć w Gdyni, będzie miał charakter publiczny, co oznacza, że będzie dostępny dla każdego podmiotu zainteresowanego przeładunkiem” – napisał w komentarzu dla „Rz” Grzegorz Sobczyński, członek zarządu w Viterra Polska. Obsługa każdego klienta zainteresowanego przeładunkiem ma być dla nich priorytetem, zagwarantowanym też w umowie z portem.„Zostało to więc odpowiednio zabezpieczone, a szum medialny wokół tego miał w naszej ocenie charakter wyłącznie biznesowy. Chcemy podkreślić, że naszym celem jest zapewnienie równego dostępu do terminalu dla wszystkich interesariuszy, co przełoży się na bezpośrednie korzyści dla polskich rolników, zapewniając im oraz innym firmom sprawniejszy eksport ich produktów. Dostajemy w tym kontekście coraz więcej sygnałów ze strony rolników, świadczących o ich rozczarowaniu unieważnionym przetargiem” – pisze Sobczyński.

Czytaj więcej

Aleksandra Ptak-Iglewska: Rolnicy dalej głosują na skansen, czyli politykę PiS

Zapytany o powody, dlaczego Viterra w ogóle jest zainteresowana tym terminalem, jaki widzi w nim potencjał i z jakich krajów zboże będzie przez nie przechodzić, odpowiada, że specjalistyczny terminal rolny jest obecnie Polsce niezbędny, by poradzić sobie z nadwyżkami zboża. - To aktualnie bardzo pilna sprawa, szczególnie ze względu na wciąż rosnącą produkcję zbóż w kraju i prawdopodobnie wysokie plony w najbliższym sezonie. Mają tego świadomość zarówno polscy rolnicy, jak i rządzący – pisze członek zarządu Viterry Polska. Zdaniem Sobczyńskiego, ich planowane inwestycje w terminalu mają zagwarantować stabilność dostaw, ale efektem modernizacji i inwestycji ma być przede wszystkim zwiększenie przepustowości portu, dzięki czemu zboże będzie mogło sprawniej i w większych ilościach trafiać na rynki zagraniczne. - Po oferowanej przez nas modernizacji terminal miałby obsługiwać przeładunki towarów rolnych z wydajnością do 30 000 ton dziennie, generując roczny obrót od 2 do 4 milionów ton – pisze Sobczyński.   

Najpierw mamy dobre wiadomości: przetarg na terminal zbożowy w Gdyni nie został odłożony ad acta. Jak poinformował redakcję „Rz” Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A., podjęli decyzję o wszczęciu w maju nowego przetargu na 30-letnią dzierżawę terminalu zbożowego. Przetarg zostanie rozstrzygnięty, najprawdopodobniej, do końca grudnia 2024 r. „Do czasu rozstrzygnięcia nowego postępowania przetargowego nadal obowiązuje współpraca z dotychczasowym operatorem, spółką Mondry” – pisze zarząd portu Gdynia. Póki co, ogłoszenia o nowym przetargu nie widać na stronie portu, w maju ukazało się jedynie ogłoszenie na dokumentację do przebudowy ulicy Kolejowej.

Pozostało 89% artykułu
1 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Francuskie międzynarodowe lotnisko znów działa po ewakuacji
Transport
Atak wandali na francuską kolej. Tłumy pasażerów na peronach i objazdy
Transport
Pogarszają się prognozy dla przemysłu motoryzacyjnego w Polsce
Transport
Boeing winny i zapłaci za katastrofy B737 MAX. Rodziny ofiar chcą jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Transport
Air France-KLM zawiodły się na igrzyskach w Paryżu. Wyniki mocno w dół