Najpierw mamy dobre wiadomości: przetarg na terminal zbożowy w Gdyni nie został odłożony ad acta. Jak poinformował redakcję „Rz” Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A., podjęli decyzję o wszczęciu w maju nowego przetargu na 30-letnią dzierżawę terminalu zbożowego. Przetarg zostanie rozstrzygnięty, najprawdopodobniej, do końca grudnia 2024 r. „Do czasu rozstrzygnięcia nowego postępowania przetargowego nadal obowiązuje współpraca z dotychczasowym operatorem, spółką Mondry” – pisze zarząd portu Gdynia. Póki co, ogłoszenia o nowym przetargu nie widać na stronie portu, w maju ukazało się jedynie ogłoszenie na dokumentację do przebudowy ulicy Kolejowej.
Ciekawe światło na sytuację rzuca opublikowany w lutym artykuł na portalu „Gospodarka Morska”. Prezesem nowej na rynku spółki Mondry jest Pierre Pages, który działa w branży od 1989 r. i przez lata - budował pozycję firmy Viterra, obecnie największego gracza na rynku agro w kraju. Viterra jest też (poprzez swoją spółkę Ribera) częścią konsorcjum, które przetarg wygrało, ale umowy nie podpisało, bo nie zgodziło się na to ministerstwo infrastruktury.
Czytaj więcej
Nie powstanie terminal zbożowy w Gdańsku, nie powstanie też terminal zbożowy w Gdyni. W ostatnim półroczu ogłoszono dwa przetargi i oba zostały odwołane z tajemniczych przyczyn. Czy chodzi o zakulisowe zagrywki czy przekazanie terminali w ręce państwowego gracza, i tak wygrywają Niemcy.
Do 2022 roku przeładunki zbóż w Gdyni realizowała spółka Bałtycki Terminal Zbożowy, która się wreszcie wycofała, w tym czasie ruszyła modernizacja nabrzeży, więc zanim rozpisano „feralny” przetarg na dzierżawcę na 30-lat, zarząd znalazł tymczasowego najemcę, który miał realizować przeładunki w oparciu o Nabrzeże Norweskie, gdy Nabrzeże Indyjskie jest remontowane.
Jakkolwiek decyzja o ogłoszeniu kolejnego przetargu to dobra informacja, warto przy tym pamiętać, że już we wrześniu zostanie otwarty zmodernizowany terminal głębokowodny w niemieckim porcie Mukran, gdy u nas kontrahenci będą mogli zacząć pracę nad terminalem od końcówki roku.