fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Analizy Rzeczpospolitej

Biura, magazyny i centra handlowe naszpikowane proptechem

AdobeStock
Moda bardzo szybko staje się koniecznością, a innowacje standardem – celem jest lepsza efektywność i obniżka kosztów.

Nieruchomości komercyjne to specyficzne obiekty – z jednej strony, rzecz jasna, muszą spełniać rosnące oczekiwania użytkowników. Z drugiej, są instrumentem finansowym – fundusze kupują je, licząc na regularne zyski z czynszów. Nic dziwnego, że – dążąc do uzyskiwania jak najwyższej jakości – nieruchomości komercyjne pełnymi garściami czerpią z nowinek.

Trudno dziś sobie wyobrazić wysokiej klasy budynek bez certyfikatu środowiskowego i szerokiej gamy rozwiązań proptechowych. I nie chodzi przy tym o żadne „wodotryski", głównymi funkcjami nowych technologii jest poprawa efektywności i obniżka kosztów.

Magnes i przewaga

– Jedną z gałęzi proptechu jest zastosowanie innowacyjnych technologii w codziennym użytkowaniu nieruchomości. Zanim termin proptech stał się popularny, liczne ciekawe rozwiązania z tego zakresu z powodzeniem były już stosowane w nieruchomościach komercyjnych – mówi Tomasz Buda, starszy architekt baz danych i analityk biznesowy z działu corporate finance & valuation w firmie doradczej Savills. – Zaliczały się do nich chociażby zintegrowane z budynkiem systemy bezpieczeństwa czy na przykład karty magnetyczne w systemach dostępu wynalezione już w latach 70. ubiegłego stulecia – wskazuje.

Ekspert podkreśla, że moda na proptech w ostatnich latach pozwoliła technologii rozwinąć skrzydła.

– Ogromna popularność startupów technologicznych nie umknęła uwadze branży nieruchomości, stąd innowacje przestały być ciekawostką a stały się po prostu koniecznością. Deweloperzy i inwestorzy przykładają szczególną uwagę do proptechu, szukając w nim przewagi konkurencyjnej i coraz śmielej inwestują w innowacyjne technologie pozwalające uatrakcyjnić budynek w oczach potencjalnych klientów – tłumaczy Buda. – Według badania przeprowadzonego przez Altus Group Limited, ponad połowa przedsiębiorstw związanych z komercyjnym rynkiem nieruchomości deklaruje, że zainwestowała w co najmniej jedną inicjatywę proptechową. Jednocześnie zastosowane rozwiązania szybko stają się standardem, więc sektor nieruchomości musi podążać za najnowszymi trendami, by znaleźć unikalne rozwiązania, o ile tylko przekładają się one na realne korzyści – podkreśla.

Jakie rozwiązania w ostatnim czasie są instalowane w nieruchomościach komercyjnych?

– W centrach handlowych i biurowcach coraz częściej znajdziemy automatyczne zarządzanie miejscami parkingowymi, umożliwiające maksymalizację wykorzystania dostępnej przestrzeni przy jednoczesnej optymalizacji ruchu na parkingu, ale też np. umożliwiające odszukanie zaparkowanego samochodu po wpisaniu numeru rejestracyjnego. Monitorowanie w czasie rzeczywistym zużycia energii w budynkach biurowych pozwala ustalić plany ogrzewania nieruchomości i tym samym obniżyć koszty eksploatacyjne. W samych biurach z kolei na bieżąco mierzy się aktywność pracowników, by automatycznie sterować klimatyzacją i ogrzewaniem, zwiększając tym samym komfort pracowników – wylicza.

W centrach handlowych dokonuje się pomiarów aktywności klientów i ich sposobu przemieszczania się po galerii, co pozwala zaplanować rozlokowanie najemców w najbardziej optymalny dla klientów sposób, zwiększając jednocześnie obroty całego obiektu.

W segmencie logistycznym presję na proptech wywiera głównie e–commerce. Przyszłością są inteligentne magazyny, w pełni zautomatyzowane, dysponujące wysokiej klasy sprzętem oraz systemami do zarządzania w czasie rzeczywistym.

Włamanie online

W przypadku nowoczesnych rozwiązań i technologii w jakiejkolwiek dziedzinie zawsze pojawia się pytanie o bezpieczeństwo. Czy „cyfrowe nieruchomości" mogą stać spokojnie w dobie natężonej aktywności hakerów i cyberataków?

– Pęd ku innowacjom zdominował nieco dyskusję o proptechu, spychając temat bezpieczeństwa na dalszy plan. Postępująca digitalizacja nieruchomości zwiększa też ekspozycję na potencjalne cyberataki, a te stanowią już teraz realne zagrożenie – przyznaje Buda. – Złośliwe oprogramowanie potrafi przejąć kontrolę nad systemami budynku, umożliwiając na przykład nieautoryzowany dostęp, tak jak miało to miejsce w przypadku kontrolowanego ataku na siedzibę Google'a w Sunnyvale w zeszłym roku. Szczególnie niebezpieczne mogą być ataki typu ransomware, mające na celu wymuszenie okupu na właścicielach nieruchomości, poprzez blokowanie dostępu do najważniejszych systemów w budynku. Tak było w przypadku luksusowego hotelu w Austrii w 2017 r., gdzie haker kilkakrotnie atakował elektroniczny system kodowania drzwi. Jednym z głośniejszych incydentów tego typu był też paraliż systemów w Baltimore w maju tego roku, gdzie atak na systemy rządowe zablokował między innymi wszystkie toczące się transakcje na lokalnym rynku nieruchomości – wylicza.

Proptech jest więc wrażliwy na cyberataki, w tej chwili nie ma wypracowanego standardu bezpieczeństwa w zakresie innowacji w nieruchomościach, ale zdaniem eksperta nie ulega wątpliwości, że w przyszłości taki standard będzie musiał powstać.

Strategiczna cyfryzacja

Fundusze szukają do portfeli nowoczesnych, wysokiej klasy budynków, niektórzy inwestorzy mają odmienną strategię – kupują obiekty stare (na rynku nieruchomości komercyjnych dwie dekady to wieczność), których wartość w oczach najemców i inwestorów finansowych można podnieść dzięki gruntownej modernizacji. Tak działa Globalworth, który ulokował setki milionów euro w sędziwe biurowce w Polsce – m.in. Warta Tower, Warsaw Trade Tower czy Lumen i Skylight.

– Naszą rolą jest cyfryzacja nieruchomości, wprowadzenie rozwiązań proptechowych, dzięki którym te starsze obiekty będą mogły śmiało konkurować z nowo budowanymi. Jesteśmy pierwszym graczem w Polsce, który nastawia się na modernizowanie obiektów na taką skalę. W tym sensie, będąc zarządcą największego portfela nieruchomości biurowych – blisko 500 tys. mkw., jesteśmy jednocześnie startupem – mówi Grzegorz Strutyński, dyrektor ds. komercyjnych w Globalworth Poland. Spółka chętnie wciela się w akuszera nowych rozwiązań. We współpracy z Signify w warszawskim biurowcu Spektrum Tower testowana jest technologia komunikacji internetowej w oparciu o światło.

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA