Elektryczna przyszłość car-sharingu

Rynek współdzielonych samochodów na minuty w Polsce rośnie i to nawet mimo pandemii. Po jej zakończeniu pojazdy tego typu staną się jeszcze bardziej popularne.

Publikacja: 26.05.2020 21:10

Elektryczna przyszłość car-sharingu

Foto: Fot./BMW

Epidemia zmieniła nasz sposób przemieszczania się – traci komunikacja zbiorowa, a zyskują inne formy transportu. A auto wydaje się najbezpieczniejsze pod względem ochrony przed potencjalnym zakażeniem koronawirusem.

– Może to powodować, że popyt na car-sharing będzie większy i będziemy chcieli się przenosić z komunikacji miejskiej do samochodów. To może być bardzo korzystne dla branży car-sharingu. Poziom bezpieczeństwa w transporcie publicznym a samochodzie to dwa przeciwne bieguny. Zwłaszcza jeśli będziemy udostępniać samochód nie tylko na minuty, ale i na dni, tygodnie – potwierdza Paweł Błaszczak, prezes 4mobility.

Z car-sharingu w Polsce korzysta już ponad 600 tys. użytkowników. Pojazdy (w sumie ponad 3,5 tys. aut) dostępne są w kilkunastu miastach. I choć rynek wciąż raczkuje, ma świetlane perspektywy rozwoju (w Europie z car-sharingu korzystało 7 proc. posiadaczy prawa jazdy, ale w br. ten odsetek ma wzrosnąć do ponad 23 proc. – prognozuje ING Bank). Świadczą o tym choćby najnowsze analizy Oponeo i Mobilnego Miasta, z których wynika, że – w porównaniu z 2019 r. – pierwsze miesiące br. przyniosły branży 20-proc. wzrost flot carsharingowych. I to mimo pandemii.

W Polsce samoobsługowe systemy wypożyczania aut wprost z ulicy za pośrednictwem smartfona dostępne są od jesieni 2016 r. Ich pionierami były firmy Traficar w Krakowie i 4mobility w Warszawie. Dziś operatorów takich usług jest już kilkunastu – oferują samochody z różnych segmentów: osobowe czy też dostawcze – a liderami są wspomniany Traficar (1,8 tys. aut) oraz Panek (2 tys.). W imponujący sposób rozwija się również całkowicie elektryczna sieć pojazdów – innogyGO.

– Firma oferuje swoim klientom w Warszawie ok. 400 sztuk BMW i3, co jest największą flotą opartą na tym nowoczesnym modelu na świecie – podkreśla Leszek Leśniak, współzałożyciel portalu Autonaminuty.

Elektryki to przyszłość współdzielonej mobilności, ale w car-sharingu w naszym kraju wciąż stanowią ledwie 17 proc. Dominują (55 proc.) tradycyjne pojazdy spalinowe i hybrydy (28 proc.).

Pod względem liczy pojazdów na minuty w Polsce „królują" Warszawa i Trójmiasto, w których dostępnych jest odpowiednio 1078 i 1021 samochodów. W gronie liderów są także Kraków (499), Wrocław (463) i Poznań (230). Ale car-sharing powoli dostępny staje się także w mniejszych miastach. W gronie tych poniżej 300 tys. mieszkańców usługi takie działają np. w Katowicach i Rzeszowie (odpowiednio 101 i 26) oraz na dość jeszcze niewielką skalę w innych miastach, np. w Białymstoku. Zasięg działalności operatorów, w miarę opłacalności biznesu, będzie się rozszerzał.

O tym, w którą stronę zmierza rynek, świadczy ekspansja Panka. W trakcie pandemii w ciągu kilku tygodni operator rozszerzył swoją ofertę flotową aż na 150 polskich miast. I wdrożył przy tym możliwość swobodnego przemieszczania się pomiędzy strefami, a nie tylko w ramach jednego miasta (można wynająć auto np. w Wałbrzychu i zakończyć wypożyczenie, bez dodatkowych opłat, np. w Grudziądzu). Eksperci są pod wrażeniem i wskazują, że to największa ekspansja w dziejach rozwoju usługi samochodów współdzielonych nie tylko w naszym kraju, ale i na świecie.

Epidemia zmieniła nasz sposób przemieszczania się – traci komunikacja zbiorowa, a zyskują inne formy transportu. A auto wydaje się najbezpieczniejsze pod względem ochrony przed potencjalnym zakażeniem koronawirusem.

– Może to powodować, że popyt na car-sharing będzie większy i będziemy chcieli się przenosić z komunikacji miejskiej do samochodów. To może być bardzo korzystne dla branży car-sharingu. Poziom bezpieczeństwa w transporcie publicznym a samochodzie to dwa przeciwne bieguny. Zwłaszcza jeśli będziemy udostępniać samochód nie tylko na minuty, ale i na dni, tygodnie – potwierdza Paweł Błaszczak, prezes 4mobility.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Może nie trzeba będzie zapłacić?
Materiał partnera
Siła kompleksowego wsparcia pracowników
Analizy Rzeczpospolitej
Cyfrowa rewolucja w procesach kadrowych
Analizy Rzeczpospolitej
Coraz więcej technologii i strategii
Materiał partnera
Kompleksowe podejście kluczem do sukcesu