Zastosowanie partnerstwa publiczno-prywatnego („PPP") do realizacji różnego rodzaju przedsięwzięć niesie za sobą szereg korzyści dla podmiotów publicznych, takie jak możliwość odroczenia w czasie wydatków związanych z realizacją przedsięwzięcia czy dostęp do wiedzy, potencjału i doświadczenia partnera prywatnego w okresie realizacji projektu, który może wynosić od kilku do nawet kilkudziesięciu lat. Jednakże, pomimo wielu zalet PPP, konieczność poniesienia przez zamawiających wysokich kosztów związanych z przygotowaniem projektu oraz wyborem partnera prywatnego może być postrzegana jako przeszkoda w zastosowaniu PPP do przedsięwzięć o niedużej wartości. Powstaje zatem pytanie, czy można ograniczyć koszty związane z zastosowaniem PPP w przypadku projektów o niedużej wartości?
Czytaj także: Nowe zasady partnerstwa publiczno-prywatnego
Ułatwienia w zamówieniach publicznych
Przepisy ustawy z 29 stycznia 2004 roku Prawo zamówień publicznych (art. 16 PZP) przewidują, że zamawiający mogą współpracować ze sobą w celu wspólnego przeprowadzenia postępowania i udzielenia zamówienia. Może ono dotyczyć różnych przedsięwzięć np. budowy lub remontu żłobków, przedszkoli, szkół, czy też dróg. Współpraca taka, w zależności od jej zakresu, może zaowocować obniżeniem kosztów związanych z wyborem partnera prywatnego, a także obniżeniem kosztów realizacji przedsięwzięcia m.in. ze względu na efekt skali.
Przepisy o zamówieniach publicznych nie uzależniają możliwości wspólnej realizacji inwestycji od spełnienia przez zamawiających szczególnych przesłanek. Współpraca pomiędzy podmiotami publicznymi zależy zatem jedynie od wspólnej decyzji co do przedmiotu i zakresu współpracy.
Dwa modele współpracy
W świetle przepisów o zamówieniach publicznych wskazać można dwa podstawowe modele współpracy pomiędzy podmiotami publicznymi, których zastosowanie może przyczynić się do obniżenia kosztów związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach PPP: