Adwokaci i Radcowie: pełnomocnictwa przy odbiorze poczty

Przesyłkę w sprawach cywilnych i komorniczych podejmuje sam adwokat. Do innych pracownik kancelarii potrzebuje kilku pełnomocnictw. Prawnicy chcą, żeby na poczcie było wymagane jedno upoważnienie

Publikacja: 05.09.2011 05:00

Podanie na kopercie imienia i nazwiska pełnomocnika, z pominięciem podania nazwy organu oraz bez zaz

Podanie na kopercie imienia i nazwiska pełnomocnika, z pominięciem podania nazwy organu oraz bez zaznaczenia, że pełnomocnik reprezentuje ten organ spowodowało, że przesyłka nie mogła być skutecznie dręczona pełnomocnikowi.

Foto: www.sxc.hu

Pracownicy poczty mnożą trudności z odbiorem korespondencji kierowanej do adwokatów i radców prawnych. Nie zgadzają się, żeby listy do kancelarii odbierali aplikanci. Wymagają od nich specjalnych  pełnomocnictw. Jak zwracają uwagę prawnicy, problem polega jednak na tym, że teraz kancelarie zajmują się różnymi sprawami: karnymi, gospodarczymi, administracyjnymi  czy cywilnymi. Żeby więc aplikant mógł odebrać korespondencję z poczty, musi mieć oddzielne pełnomocnictwo do każdego typu spraw.

– Do kancelarii przychodzą sprawy różnego rodzaju – od cywilnych  przez karne  po administracyjne. Każda wymaga innego pełnomocnictwa.

To nie ułatwia nam życia, a przecież w naszej pracy terminy odgrywają bardzo dużą rolę – mówi Lech Obara, radca prawny z Olsztyna.

Nawet jednak, jeśli aplikant dysponuje kilkoma pełnomocnictwami, to i tak nie zawsze będzie mógł odebrać korespondencję z poczty.

– Gdy adresatem przesyłki z sądu w sprawie cywilnej jest wskazany z imienia i nazwiska adwokat, a zostanie ona awizowana, jedyną osobą uprawnioną do jej odbioru jest adresat. Nie może jej podjąć nikt inny, w szczególności pracownik kancelarii – mówi adwokat Rafał Dębowski.

Jak zwraca uwagę Lech Obara, tak samo jest z korespondencją w sprawach komorniczych.

Niekiedy poczta wymaga też pełnomocnictwa w formie aktu notarialnego. Z taką sytuacją zetknął się ostatnio warszawski mecenas Zygmunt Olchowicz, który chciał odebrać korespondencję kierowaną do córki, także adwokata.

Odbieranie  korespondencji to duży kłopot dla prawników. Średniej wielkości kancelaria dostaje tygodniowo kilkaset różnego rodzaju listów. Jak zwracają uwagę prawnicy, nie ma sensu, żeby za każdym razem w kolejce na poczcie stał adwokat czy radca, który w tym czasie może się spotkać z klientem czy poprowadzić sprawę w sądzie. Takie czynności mogliby wykonywać aplikanci czy inni pracownicy kancelarii. Prawnicy postulują więc zmianę przepisów.

– Trzeba określić, że na podstawie jednego pełnomocnictwa aplikant lub pracownik kancelarii może odbierać z poczty korespondencję do niej kierowaną. Także w sprawach cywilnych

–  proponują zgodnie.  Jak  sprawę komentuje poczta?

– Poczta jest wykonawcą przepisów i jest zobowiązana do  ich przestrzegania – mówi Zbigniew Baranowski, rzecznik prasowy Poczty Polskiej SA.

Chodzi o rozporządzenie ministra infrastruktury w sprawie warunków wykonywania powszechnych usług pocztowych oraz regulaminu świadczenia powszechnych usług pocztowych.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki a.lukaszewicz@rp.pl

Opinia: Mariusz Paplaczyk adwokat

Przepisy dotyczące odbioru korespondencji i warunków, jakie trzeba spełnić, by to nastąpiło, nie przystają do współczesnych realiów. W kancelarii prowadzi się teraz sprawy różnego rodzaju: karne, gospodarcze, cywilne. Korespondencja z sądu to jedno. Adwokaci jako strony piszą też często do siebie. Wielu z nas, przesiadując godzinami na salach rozpraw, nie ma szansy na codzienną wizytę na poczcie, by osobiście odebrać korespondencję. Takie sprawy można załatwiać na skalę lokalną, ale przecież nie o to chodzi. Problem jest na tyle poważny i dokuczliwy, że należy go rozwiązać systemowo.

Zobacz więcej w serwisie:

Prawnicy, doradcy i biegli

Pracownicy poczty mnożą trudności z odbiorem korespondencji kierowanej do adwokatów i radców prawnych. Nie zgadzają się, żeby listy do kancelarii odbierali aplikanci. Wymagają od nich specjalnych  pełnomocnictw. Jak zwracają uwagę prawnicy, problem polega jednak na tym, że teraz kancelarie zajmują się różnymi sprawami: karnymi, gospodarczymi, administracyjnymi  czy cywilnymi. Żeby więc aplikant mógł odebrać korespondencję z poczty, musi mieć oddzielne pełnomocnictwo do każdego typu spraw.

– Do kancelarii przychodzą sprawy różnego rodzaju – od cywilnych  przez karne  po administracyjne. Każda wymaga innego pełnomocnictwa.

Pozostało 82% artykułu
W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"