Dzień otwarty notariatu odbywa się już po raz 13 w całej Polsce. Pytania rejentom będzie można zadawać telefonicznie, na Messengerze i podczas streamingu. Czego mogą dotyczyć?
– Można zapytać o wszystkie sprawy, jakie na co dzień da się załatwić w kancelarii notarialnej. – mówi Małgorzata Muszalska, ogólnopolska koordynatorka Dnia Otwartego Notariatu. -Najczęściej są to szeroko pojęte sprawy majątkowe, umowy kupna i sprzedaży, darowizny oraz zagadnienia związane z dziedziczeniem, takie jak sporządzenie aktu poświadczenia dziedziczenia, dokonanie działu spadku czy też jego odrzucenie. Wiele osób nie wie, że część tych czynności można dokonać w kancelarii notarialnej bez konieczności udawania się do sądu – dodaje.
Ale zakres czynności których można dokonać u notariusza jest znacznie szerszy - małżeńskie umowy ustanawiające rozdzielność majątkową, lub o podział majątku wspólnego (co pozwala uniknąć postępowania sądowego, niekiedy długiego i bardzo trudnego dla uczestników) ale też czynności związane z ustanowieniem zarządu sukcesyjnego po śmierci przedsiębiorcy umożliwiające kontynuację działalności gospodarczej. Notariusze doradzą, którą z wielu możliwości wybrać by najlepiej zrealizować cele klientów - poinformują ich też o możliwych konsekwencjach. Co roku dzień otwarty notariatu ma swój motyw przewodni, w tym brzmi on Porozmawiaj z notariuszem, jak ochronić majątek rodziny i firmy w czasie kryzysu.
-– Z perspektywy kancelarii notarialnej obserwujemy, jak sytuacje kryzysowe mobilizują do poszukiwania sposobów lepszego zabezpieczenia majątku. - przekonuje Szymon Kołodziej, rzecznik prasowy Krajowej Rady Notarialnej - W efekcie pandemii coraz więcej osób – i to w coraz młodszym wieku – podejmuje decyzję o spisaniu testamentu, często w formie aktu notarialnego. Również wojna w Ukrainie i powoli odczuwalny kryzys gospodarczy powodują, że szukamy skutecznych sposobów, by jak najlepiej zadbać o majątek rodziny i firmy. I tu z pomocą może przyjść notariusz. – dodaje.
Od trzech lat podczas Dnia Otwartego Notariatu pytania można zadawać też ekspertom z biura rzecznika finansowego – na temat finansów osobistych, ubezpieczeń czy możliwości polubownego rozwiązywania sporów z instytucjami finansowymi. Po raz pierwszy natomiast pytanie będzie można zadawać także w języku ukraińskim – co związane jest to z rosnącą liczbą obywateli tego kraju którzy korzystają z usług polskich rejentów – szczególnie w ostatnich miesiącach. Samorząd notarialny współpracuje w tej kwestii z Fundacją „Nasz Wybór” Ukraiński Dom w Warszawie. Porady będzie można uzyskać osobiście w jego siedzibie (ul. Andresa 29) lub telefonicznie.