Reklama

Adwokaci z Katowic także krytykują podręcznik do WOS

?????Okręgowa Rada Adwokacka w Katowicach przyjęła uchwałę, w której solidaryzując się ze stanowiskiem SSP „Iustitia" protestuje „przeciwko kreowanemu w jedynym z podręczników dla uczniów szkół gimnazjalnych, negatywnemu obrazowi wymiaru sprawiedliwości".

Publikacja: 19.12.2012 10:30

Chodzi o „Wiedzę o społeczeństwie" Elżbiety Dobrzyckiej i Krzysztofa Makary, przeznaczoną dla klas I–III gimnazjów. W książce znajduje się m.in. cytat z publikacji „Tygodnika Wprost" z 24 marca 2002 r., w której napisano m.in, że polskie sądy źle funkcjonują, bo wadliwy jest cały system wymiaru sprawiedliwości, nie eliminuje się sędziów złych lub skorumpowanych, a postępowania dyscyplinarne z reguły się umarza.

Autorzy podręcznika tłumaczą, że jest to tekst źródłowy, który ma służyć jako podstawa do debaty w klasie.

Jednak Stowarzyszenie Sędziów Iustitia zażądało od MEN wycofania z użytkowania podręcznika. Jego członkowie twierdzą, że podręcznik obraża polskich sędziów.

„Przekazywanie młodzieży poglądów o źle funkcjonujących sądach, klanowej solidarności środowiska sędziowskiego, które nie eliminuje sędziów złych i skorumpowanych - nie sprzyja kształtowaniu właściwego postrzegania wymiaru sprawiedliwości, godząc w autorytet sądów i ich wyroków, w konsekwencji uderza w podstawy konstytucyjne demokratycznego państwa prawa" – wskazują katowiccy adwokaci.

Dziekan Okręgowej Rady Adwokackiej w Katowicach, Roman Kusz, przypomina, że zgodnie z Konstytucją „Każdy ma prawo do sprawiedliwego i jawnego rozpatrzenia sprawy bez nieuzasadnionej zwłoki, przez właściwy, niezależny, bezstronny i niezawisły sąd".

Reklama
Reklama

- Mimo wszelkich starań  zachowania najwyższych standardów wymiaru sprawiedliwości,  realizowanie  tej  konstytucyjnej zasady  w społecznym odczuciu nie będzie w pełni możliwe jeśli obywatele Rzeczpospolitej, już od najmłodszych lat będą nauczani, że sądy polskie nie zasługują na  społeczne zaufanie i  szacunek - argumentuje dziekan Kusz.

Chodzi o „Wiedzę o społeczeństwie" Elżbiety Dobrzyckiej i Krzysztofa Makary, przeznaczoną dla klas I–III gimnazjów. W książce znajduje się m.in. cytat z publikacji „Tygodnika Wprost" z 24 marca 2002 r., w której napisano m.in, że polskie sądy źle funkcjonują, bo wadliwy jest cały system wymiaru sprawiedliwości, nie eliminuje się sędziów złych lub skorumpowanych, a postępowania dyscyplinarne z reguły się umarza.

Autorzy podręcznika tłumaczą, że jest to tekst źródłowy, który ma służyć jako podstawa do debaty w klasie.

Reklama
Podatki
Skarbówka ostrzega uczniów i studentów przed takim „dorabianiem"
Sądy i trybunały
Awantura na posiedzeniu Trybunału Stanu. „Proszę zdjąć togi i tam siąść"
Prawo karne
„Szon patrole” to nie zabawa. Prawnicy mówią, co i komu za nie grozi
Rzecz o prawie
Joanna Parafianowicz: Rynkowe rozterki adwokatów
Sądy i trybunały
TSUE wydał ważny wyrok w sprawie tzw. neo-sędziów i Izby Kontroli Nadzwyczajnej
Reklama
Reklama