W wieczornym głosowaniu posłowie przyjęło tylko dwie z ośmiu poprawek do nowelizacji prawa wodnego. Doprecyzują one nowelę w ten sposób, że w art. 1 w pkt 4, w art. 87a w pkt 3 po wyrazie „aglomeracji” ustawodawca doda wyrazy „wyrażonego w równoważnej liczbie mieszkańców”. Z kolei art. 2 przewidującej zmiany w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, pkt 2 w lit. b w ust. 5 pkt 9 otrzyma brzmienie:„liczbie przeprowadzonych kontroli dokumentów, o których mowa w art. 6 ust. 5a, oraz wynikach tych kontroli.” Zmiana wynika z tego, że wykładnia art. 3 ust. 5 pkt 9 ustawy w związku z art. 6 ust. 5a o utrzymaniu czystości i porządku w gminach prowadzi do wniosku, że wójt, burmistrz lub prezydent miasta może kontrolować tylko dokumenty wymienione w art. art. 6 ust. 5a, natomiast przepis ten nie zawiera podstawy prawnej do prowadzenia przez te organy kontroli zbiorników bezodpływowych i przydomowych oczyszczalni ścieków, jakby to wynikało z art. 3 ust. 5 pkt 9.

Czytaj więcej

Prawo wodne: nowe zasady wydawania pozwoleń

W ten sposób Parlament zakończył prace nad nowelizacją prawa wodnego, by dostosować wynikające z niego wymogi dotyczące oczyszczania ścieków komunalnych do unijnych wymogów wynikających z dyrektywy dotyczącej oczyszczania ścieków komunalnych.

Nowela ma m.in. na celu realizację kamienia milowego odnoszącego się do monitorowania i kontroli indywidualnych systemów oczyszczania ścieków ujętego w Krajowym Planie Odbudowy i Zwiększania Odporności, w ramach reformy B3.1. Wsparcie zrównoważonej gospodarki wodno-ściekowej na terenach wiejskich” zawartego w celu B3. „Adaptacja do zmian klimatu oraz ograniczenie degradacji środowiska”. A także realizację zaleceń pokontrolnych Najwyższej Izby Kontroli dotyczących m.in. przestrzegania zasady zrównoważonego rozwoju w gospodarowaniu zasobami wodnymi w gminach turystycznych.