W skardze na jego postanowienie parafia twierdziła, że umowa ta jest nieważna z powodu jej wadliwej reprezentacji. W świetle bowiem prawa wewnętrznego Kościoła ewangelicko-augsburskiego (regulaminu parafii) [b]proboszcz parafii nie jest upoważniony do samodzielnego zbywania jej majątku. Potrzebna jest zgoda zgromadzenia parafialnego, a potem zatwierdzenie przez konsystorz, a te warunki nie zostały spełnione.[/b] Podniosła też, powołując się na art. 9 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=82716]ustawy z 1994 r. o stosunku państwa do Kościoła ewangelicko-augsburskiego[/link], określający organy osób prawnych tego kościoła, że pomocnik proboszcza nie jest organem parafii i nie może działać w jej imieniu.
Sąd I instancji utrzymał wpis w mocy. Tymczasem sąd II instancji uznał racje parafii. W jego ocenie ze względu na wadliwą reprezentację parafii nie można uznać umowy przedwstępnej za ważną, a więc i wyprowadzić z niej roszczenia, którego dotyczy wniosek o wpis. Uchylił ten wpis i oddalił wniosek Glob Tower.
W skardze kasacyjnej spółka argumentowała m.in., że prawo wewnętrzne kościoła nie ma mocy powszechnie obowiązującej i nie wiąże uczestników obrotu prawnego.
[srodtytul]Państwo respektuje [/srodtytul]
SN oddalił skargę kasacyjną spółki. W uzasadnieniu sędzia Marek Sychowicz skoncentrował się na zasadniczych nie tylko dla tej sprawy problemach zakresu działania organów parafii oraz reprezentacji parafii jako osoby prawnej. Tłumaczył, że problem ten rozważyć trzeba na tle ustawy z 1994 r. o stosunku państwa do Kościoła ewangelicko-augsburskiego. Jednakże nie można tracić z pola widzenia (ze względu zwłaszcza na art. 25 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=77990]konstytucji[/link], statuujący równouprawnienie kościołów i związków wyznaniowych) wykładni, której dokonywano na gruncie przepisów dotyczących Kościoła katolickiego.
Ustawa z 1994 r. wskazuje w art. 9 tylko organy osób prawnych Kościoła, ale nie określa ich kompetencji ani sposobu działania. Trzeba więc sięgnąć do art. 6 tej ustawy, zgodnie z którym organizację wewnętrzną Kościoła określa zasadnicze prawo wewnętrzne, oraz do art. 1 ust. 2, zgodnie z którym rządzi się on w sprawach wewnętrznych przepisami tego prawa.