Wystąpienie Rzecznika związane jest z kierowanymi do niego skargami od osób, które chcąc wejść na teren sądu poddawane były kontroli.

W jednej z prowadzonych spraw indywidualnych, Prezes Sądu Okręgowego uzasadniając podejmowane środki bezpieczeństwa, powołała się na regulamin bezpieczeństwa i porządku obowiązujący w sądzie okręgowym, wzorowany na otrzymanym z Ministerstwa Sprawiedliwości ramowym wewnętrznym regulaminie bezpieczeństwa i porządku.

Powołując się na art. 8 Europejskiej Konwencji Praw Człowieka, który stanowi, że każdy ma prawo do poszanowania życia prywatnego, zaś ust. 2 tego przepisu określa, że ingerencja władzy publicznej w korzystanie z tego prawa jest niedopuszczalna, Rzecznik stwierdził, iż  tylko regulacja ustawowa może ograniczać prawa i wolności obywatelskie.

Jego zdaniem - w chwili obecnej - brak jest jednak przepisu o randze ustawy, który uprawniałby do stosowania środków kontroli osobistej i odzieży oraz kontroli mienia osób wchodzących na teren sądu. Dodał przy tym, iż rozumie potrzebę funkcjonowania tego typu zabezpieczeń, jednak podstawy ich wprowadzenia nie mogą stanowić regulaminy wewnętrzne czy wytyczne ministra.

Z uwagi na brak uregulowań ustawowych w sprawie stosowania środków kontroli osób wchodzących na teren sądu, Rzecznik Praw Obywatelskich zwrócił się do resortu sprawiedliwości z prośbą o ustosunkowanie się do przedstawionej kwestii oraz o informację, czy istnieją inne wytyczne.