Reklama
Rozwiń
Reklama

Polszczyzna w urzędzie

Norma językowa wskazuje, aby nazwy godności oraz tytułów naukowych i zawodowych pisać małymi literami.

Publikacja: 15.10.2013 03:00

Opinie takie można znaleźć zarówno w odpowiedziach w internetowych poradniach językowych, jak i w słownikach ortograficznych. Napiszemy zatem: prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, wojewoda śląski, prezes Instytutu Pamięci Narodowej czy profesor Kowalewski. Mała litera w pisowni stanowisk zalecana jest w tekstach pozbawionych charakteru emocjonalnego, w których zależności szacunkowe czy uczuciowe są mniej istotne, przede wszystkim zatem w tekstach urzędniczych.

Dość często w dokumentach urzędowych można spotkać się z występowaniem wielkich liter w nazwach specjalistów i wykonawców czynności. Zdecydowanie nie jest to dobry zwyczaj. Napiszemy zatem: Wniosek złożył pracownik socjalny Adam Trzepota czy też Prosimy o zapoznanie się z opinią specjalisty windykacji sądowej Marcinem Ważką... Przytoczone tu nazwy pełnionych funkcji są rzeczownikami pospolitymi, zatem można zaakceptować tylko użycie małej litery.

Zdarzają się jednak przypadki, kiedy kultura języka polskiego nakazuje użycie w pisowni stanowisk wielkiej litery, a ma to miejsce wówczas, kiedy chcemy zawrzeć w niej znaczenie szacunkowe, grzecznościowe – kiedy zwracamy się do osoby na wysokim stanowisku lub pragniemy podkreślić swoje poważanie wobec niej, np. Proszę o dołączenie podpisu Pana Dyrektora czy Wniosek ten został zaakceptowany przez Panią Dyrektor albo Zwracam się z prośbą do Pani Profesor...

Osobne zagadnienie stanowią nazwy urzędów jednoosobowych w aktach prawnych, które pisze się wielką literą, zatem: rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia..., Prezes Najwyższej Izby Kontroli, Burmistrz Gminy Warszawa-Śródmieście. Warto jednak zapamiętać, że w innego rodzaju tekstach, np. w dokumentach urzędowych, ta zasada przestaje obowiązywać.

NA CO ZWRACAĆ UWAGĘ

Reklama
Reklama

W pisowni nazw stanowisk zasadniczo zaleca się używanie małej litery, np. dyrektor Departamentu Publicznego. Wyjątkiem jest grzecznościowe użycie nazwy pełnionej funkcji – wtedy wskazane jest rozpoczęcie wyrazu wielką literą, np. Podziękowanie dla Przewodniczącego Wojciecha Zycha...

Zobacz cały poradnik:

Opinie takie można znaleźć zarówno w odpowiedziach w internetowych poradniach językowych, jak i w słownikach ortograficznych. Napiszemy zatem: prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, wojewoda śląski, prezes Instytutu Pamięci Narodowej czy profesor Kowalewski. Mała litera w pisowni stanowisk zalecana jest w tekstach pozbawionych charakteru emocjonalnego, w których zależności szacunkowe czy uczuciowe są mniej istotne, przede wszystkim zatem w tekstach urzędniczych.

Dość często w dokumentach urzędowych można spotkać się z występowaniem wielkich liter w nazwach specjalistów i wykonawców czynności. Zdecydowanie nie jest to dobry zwyczaj. Napiszemy zatem: Wniosek złożył pracownik socjalny Adam Trzepota czy też Prosimy o zapoznanie się z opinią specjalisty windykacji sądowej Marcinem Ważką... Przytoczone tu nazwy pełnionych funkcji są rzeczownikami pospolitymi, zatem można zaakceptować tylko użycie małej litery.

Reklama
Sądy i trybunały
Prezydent Karol Nawrocki odmawia nominacji 46 sędziów
Materiał Promocyjny
eSIM w podróży: łatwy dostęp do internetu za granicą, bez opłat roamingowych
Sądy i trybunały
TK blokuje rozporządzenie Waldemara Żurka ws. losowania sędziów
Praca, Emerytury i renty
Wiek emerytalny jest, ale brakuje stażu pracy. Czy jest szansa na emeryturę z ZUS?
Nieruchomości
Będą ważne zmiany w prawie budowlanym? „Żółta kartka” zamiast blokady inwestycji
Materiał Promocyjny
Rynek europejski potrzebuje lepszych regulacji
Prawo rodzinne
Szybki rozwód bez sądu będzie możliwy. Rząd przyjął projekt
Materiał Promocyjny
Wiedza, która trafia w punkt. Prosto do Ciebie. Zamów już dziś!
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama