Dobre praktyki w sądach

Istotą problemu jest, czy sądy i pełnomocnicy tak samo rozumieją pojęcie dbałości o sprawy klientów.

Publikacja: 31.01.2024 02:00

Dobre praktyki w sądach

Foto: Robert Gardziński/Fotorzepa

Współczesny sąd powinien niewątpliwie być sądem przyjaznym dla obywatela. Demokratyczne państwo prawne to przede wszystkim państwo służebne dla obywatela, który powinien działać w zaufaniu, ale i poczuciu bezpieczeństwa gwarantowanego przez to państwo.

W sądach niestety wciąż dominuje odwrotna zasada, a państwo w wielu wypadkach nie wypełnia swojej służebnej funkcji. Przepisy proceduralne są nierzadko skrajnie formalistyczne, w sądach dominuje biurokracja i formułkowe stosowanie prawa. Jednym z przejawów kultury prawnej jest zaufanie wzajemne pomiędzy sędziami zawodowymi i pełnomocnikami.

Pozostało 93% artykułu

Treść dostępna jest dla naszych prenumeratorów!

Kontynuuj czytanie tego artykułu w ramach e-prenumeraty Rzeczpospolitej. Korzystaj z nieograniczonego dostępu i czytaj swoje ulubione treści w serwisie rp.pl i e-wydaniu.

Konsumenci
Paliwo będzie droższe o 50 groszy na litrze, rachunki za gaz o jedną czwartą
Praca, Emerytury i renty
Krem z filtrem, walizka i autoresponder – co o urlopie powinien wiedzieć pracownik
Podatki
Wykup samochodu z leasingu – skutki w PIT i VAT
Nieruchomości
Jak kwestionować niezgodne z prawem plany inwestycyjne sąsiada? Odpowiadamy
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Nieruchomości
Wywłaszczenia pod inwestycje infrastrukturalne. Jakie mamy prawa?