Ile ochrony
Ochrona znaków towarowych przez przedsiębiorców uznawana za niezbędną w prowadzeniu działalności na skalę ogólnokrajową czy europejską, nie tylko zabezpiecza interesy firm, ale również i konsumentów. Konsumenci otrzymują gwarancję, iż towary oznaczone danym znakiem zostały wytworzone przez konkretnego producenta, którego towary można odróżnić od towarów wytwarzanych przez konkurencję. W takiej sytuacji znak towarowy ułatwia konsumentom nabywanie towarów o oczekiwanej przez nich jakości oraz pożądanych cechach. Przedsiębiorcy korzystają natomiast ze znaków towarowych może być stosowany w celach reklamowych lub informacyjnych danego produktu.
Po pierwsze rejestracja
Chociaż oznaczenia umożliwiające identyfikację towarów przedsiębiorcy co do zasady mogą funkcjonować bez podjęcia przez zainteresowane podmioty działań prawnych, to w praktyce ważne jest uzyskanie tzw. prawa ochronnego i rejestracja znaku towarowego poprzez dokonanie wpisu do stosownych rejestrów. Po rejestracji prawo do korzystania z danego oznaczenia – znaku towarowego przysługuje jedynie podmiotowi rejestrującemu znak, a oznaczenie to uzyskuje szeroką ochronę w obrocie gospodarczym.
Przed rejestracją znaku ochronnego niezbędne jest sprawdzenie, czy dane oznaczenie może stanowić znak towarowy. Kwestią podstawową, ale często bardzo trudną do określenia na pierwszy rzut oka, jest weryfikacja zdolności odróżnienia w obrocie. Urząd Patentowy bada, czy oznaczenie wskazuje pochodzenie towaru lub usługi, co określane jest jako abstrakcyjna zdolność odróżniająca. Przykładowo określenie, czy symbol jabłka ma abstrakcyjną zdolność odróżniającą i w związku z tym może zostać zarejestrowane jako znak towarowy, wymaga odniesienia do konkretnych towarów i usług, które firmuje oznaczenie. Znak graficzny w postaci jabłka może mieć zdolność odróżniającą dla laptopów lub smartfonów, ale nie dla usług sprzedaży jabłek. Sprawdzane są również cechy znaku: zmysłowa postrzegalność, samodzielność i jednolitość względem towaru. Ponadto należy sprawdzić, czy identyczny lub podobny znak nie jest już zarejestrowany, korzystając na przykład z baz znaków towarowych Register Plus i TMview.
Prawo ochronne na znak towarowy, którego udziela Urząd Patentowy RP, jest skuteczne wyłącznie na terytorium Polski. Podmioty zainteresowane ochroną na terytorium innych państw mogą dokonać zgłoszenia w urzędzie właściwym ds. własności przemysłowej w państwie, w którym chcą korzystać z dodatkowej ochrony, lub też zarejestrować znak towarowy w systemie regionalnym lub międzynarodowym. Podmiot odpowiednio powinien dokonać zgłoszenia we właściwym urzędzie regionalnym, np. w Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) w Alicante czy Afrykańskiej Organizacji Własności Przemysłowej (ARIPO) lub też dokonać zgłoszenia w Biurze Międzynarodowym Światowej Organizacji Własności Intelektualnej (WIPO) w Genewie za pośrednictwem Urzędu Patentowego RP.
Rejestracja w WIPO zapewnia najszerszą ochronę terytorialną znaku towarowego. Rejestracja znaku towarowego jest możliwa w ponad setce państw, które są stronami Porozumienia Madryckiego lub Protokołu do Porozumienia. Po rejestracji międzynarodowej, znakowi towarowemu w poszczególnym państwie przysługuje taki sam poziom ochrony, jakby znak towarowy został bezpośrednio zarejestrowany w danym państwie członkowskim.
Kiedy rejestracja jest niemożliwa
Ustawodawca przewidział bezwzględne przesłanki, które prowadzą do odmowy udzielenia prawa ochronnego na znak towarowy. Odmowa ma miejsce m.in., gdy oznaczenie składa się wyłącznie z elementów, które weszły do języka potocznego lub są zwyczajowo używane w uczciwych i utrwalonych praktykach handlowych (np. makaron, herbata). Ponadto niedopuszczalne jest posługiwanie się oznaczeniami rodzajowymi lub opisowymi, które składają się wyłącznie z elementów mogących służyć w obrocie do wskazania w szczególności: rodzaju towaru, jego pochodzenia, jakości, ilości, wartości, przeznaczenia, sposobu wytwarzania, składu, funkcji lub przydatności. W związku z tym niedopuszczalne jest zastrzeżenie słownego znaku towarowego, który składa się jedynie ze słów „auto" czy „najlepsze auto".