Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców funkcjonuje już od przeszło roku. W tym czasie doczekaliśmy się kilku ważnych interwencji, ale także nowelizacji przepisów regulujących uprawnienia Rzecznika. W jakim kierunku zmierza ta instytucja, która zgodnie z ustawą ma stać na straży praw mikro przedsiębiorców oraz małych i średnich przedsiębiorców?
Kierunki i cele mamy bardzo proste – poprawa warunków prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce oraz zmiana mentalności urzędników w podejściu do przedsiębiorców i vice versa. Myślę, że rządzący spodziewali się, że zaczniemy od razu wskazywać nieprawidłowości w działaniu urzędów oraz będziemy bardzo silnie wpływać na zmiany w przepisach prawa, które pozwolą systemowo i branżowo rozwijać się przedsiębiorcom. W końcu po to dokładnie powołano nasze Biuro. Co ciekawe, zdarzały się przypadki gdy urzędnicy wprost pytali na jakiej podstawie i w jakim trybie kierujemy nasze żądania i wystąpienia. Pokazuje to, że samo uchwalenie ustaw pro biznesowych to za mało. Potrzebne jest bowiem jeszcze ich wdrożenie. Przedsiębiorcy niejednokrotnie wskazywali nam przypadki, w których sami nie mogli się doprosić od urzędów odpowiedzi od nawet dwóch, trzech lat. O naszej skuteczności świadczy fakt, że w wielu tego typu sytuacjach udawało nam się uzyskiwać stanowiska w wyznaczonym ustawowo terminie tj. w ciągu miesiąca a w sprawach bardziej skomplikowanych w dwa miesiące.