W takim razie muszą być spełnione wszystkie warunki dopuszczalności udzielania pomocy regionalnej, w tym warunek, by projekt był realizowany w regionie, gdzie pomoc regionalna jest dopuszczalna (w Polsce wszystkie regiony kwalifikują się do takiej pomocy), a także by projekt spełniał definicję nowej inwestycji, tj. inwestycji w rzeczowe aktywa lub wartości niematerialne i prawne związane z założeniem lub rozbudową zakładu, dywersyfikacją produkcji lub zasadniczą zmianą procesu produkcyjnego.
Należy zwrócić uwagę, że o ile oparcie zgodności pomocy z rynkiem wewnętrznym na przepisach odnoszących się do pomocy regionalnej może być uzasadnione w odniesieniu do podmiotów, które budują infrastrukturę, o tyle na innych poziomach, a więc zarządzającego i użytkowników, nie jest to co do zasady możliwe.
Oprócz kwestii kwalifikowalności regionu istotne jest, że najczęściej beneficjenci na innych poziomach nie realizują żadnych projektów, które można uznać za nowe inwestycje.
W niezbędny i proporcjonalny sposób
Zwracając na to uwagę, Komisja Europejska przyjęła, że podstawą dopuszczalności pomocy może być bezpośrednio przepis traktatowy umożliwiający pomoc na ułatwianie rozwoju niektórych działań gospodarczych lub niektórych regionów (art. 107 ust. 3 lit. c) traktatu o funkcjonowaniu UE).
Zgodność pomocy z rynkiem wewnętrznym na tej podstawie oznacza konieczność dokonywania oceny, czy pomoc służy osiągnięciu celu w niezbędny i proporcjonalny sposób, a w szczególności:
- czy pomoc odpowiada na istniejącą niedogodność rynku, której nie jest on w stanie sam sprostać (np. deficyt infrastruktury wynikający z ryzyka inwestycyjnego),
- czy pomoc jest rzeczywiście niezbędna i czy jest ograniczona do minimum, bez którego cel nie zostanie osiągnięty,
- czy spełniony jest efekt zachęty, tj. czy pomoc stanowi zachętę do podejmowania działań w zakresie rozwoju infrastruktury,
- czy naruszenie konkurencji i wpływ na wymianę handlową są ograniczone, tak że przeważają nad nimi pozytywne skutki udzielenia pomocy (np. lepszy dostęp do infrastruktury).
Odpowiedzi na pytania
W sprawach projektów infrastrukturalnych, w których ma miejsce wykonywanie usług w ogólnym interesie gospodarczym (co nie wyklucza formuły PPP) i gdzie nie ma spełnionych łącznie warunków wynikających z orzeczenia w sprawie Altmark, pomoc publiczna może być uznana za zgodną z rynkiem wewnętrznym na podstawie art. 106 ust. 2 traktatu o funkcjonowaniu UE.
Przepis ten dopuszcza pomoc publiczną dla podmiotów, którym państwo powierzyło świadczenie usług w ogólnym interesie gospodarczym, a więc usług, które nie są oferowane na rynku ze względu na nieopłacalność.
W związku z tym Komisja wydała decyzję z 28 listopada 2005 w sprawie stosowania art. 86 ust. 2 trakatatu do pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych, przyznawanej przedsiębiorstwom zobowiązanym do zarządzania usługami świadczonymi w ogólnym interesie gospodarczym oraz określiła wspólnotowe ramy dotyczące pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych.
Reguły wynikające z tych dokumentów mają przede wszystkim zapewnić, że podmiot wykonujący usługi w ogólnym interesie gospodarczym nie będzie otrzymywał rekompensaty przekraczającej koszty ponoszone w związku ze świadczeniem usług.
Ważne:
Tak więc państwa członkowskie udzielając pomocy publicznej w formie rekompensaty, muszą precyzyjnie określać, kto wykonuje usługi, na czym one polegają, jakie obowiązki są związane z wykonywaniem tych usług, jakie są parametry służące do obliczania rekompensaty oraz procedurę wypłat gwarantującą, że usługodawca nie będzie faktycznie otrzymywał nadwyżki ponad ponoszone koszty świadczenia usług.
Powszechna dostępność obiektów sportowych
Szczególne wymagania występują w odniesieniu do dużych obiektów infrastruktury sportowej (np. stadionów), bo państwo powinno oczekiwać, że wybudowane za publiczne pieniądze obiekty będą tak zarządzane, aby zapewnić ich dostępność dla różnego rodzaju działalności, w tym kulturalnej, edukacyjnej.
Oczekuje się także, że zapewni się ich powszechną dostępność, tak że pozostaną dobrem publicznym, a nie będą służyć jednemu podmiotowi do wykonywania jego działalności.
Jeśli istniejąca infrastruktura miałaby być wynajmowana na prowadzenie działalności gospodarczej, w tym zawodowym klubom sportowym, pomoc publiczna nie będzie występować, jeśli zostanie zapewnione, że najemcy płacą rynkowe stawki czynszu.
Więcej o pomocy publicznej w serwisie:
Dotacje » Pomoc publiczna