Dla przedsiębiorcy problem wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego pojawia się zwłaszcza wtedy, gdy dokładny termin jego dokonania ma dla niego istotne znaczenie, np. ?w przypadku fuzji, zmiany siedziby czy nazwy. Zmiany tego typu mają dla podmiotów wpisanych do KRS daleko idące konsekwencje i dlatego ważny jest wpis np. z pierwszym lub ostatnim dniem miesiąca. Przepisy nie są niestety w tej mierze w żaden sposób pomocne, co stanowczo nie odpowiada potrzebom praktyki >patrz ramka.
Ustawodawca wyraźnie dostrzega konieczność przyspieszenia postępowań rejestrowych, jednak dochowanie przez sąd narzuconych ustawą terminów instrukcyjnych jest w praktyce rzadkością. O terminie rozpoznania wniosku decydują najczęściej kwestie czysto organizacyjne, takie jak okres wakacyjny (urlopowy) czy świąteczny, choroba osoby wyznaczonej do rozpoznania wniosku, złożenie wniosku w okresie szczególnego natężenia wniosków (np. okres składania sprawozdań finansowych). Istotnym czynnikiem jest także wielkość miejscowości, w której znajduje się dany sąd. Co do zasady bowiem sądy w większych miastach mimo większej ilości sędziów ?i referendarzy borykają się ?z natłokiem wniosków, co często powoduje opóźnienia w ich rozpatrywaniu w stosunku do terminów instrukcyjnych. Sądy natomiast w mniejszych miastach otrzymują zdecydowanie mniej wniosków, dlatego można liczyć na ich stosunkowo szybkie rozpoznanie.
Warto pamiętać, że:
Co i jak zrobić
Powstaje zatem pytanie, jak osiągnąć swój cel i zapewnić wpis w pożądanej przez przedsiębiorcę dacie?
Jedynym rozwiązaniem jest złożenie do sądu obok wniosku o wpis pisma zawierającego wniosek o dokonanie wpisu w konkretnej dacie. O ile skuteczność złożenia samego wniosku o wpis nie budzi wątpliwości ?i z pewnością zostanie on rozpoznany, o tyle osobną kwestią jest zastosowanie się przez sąd rejestrowy do prośby przedsiębiorcy w sprawie daty wniosku. Z doświadczenia wynika, że wnioski takie, o ile zawierają odpowiednie uzasadnienie ?i zostały złożone odpowiednio wcześniej, są w miarę możliwości uwzględniane. Wyjątkiem są oczywiście przypadki, gdy przyczyny natury organizacyjnej lub technicznej uniemożliwiają wyjście naprzeciw prośbom wnioskodawców (np. awaria systemu).