Firmy logistyczne i kurierskie niełatwo rozbudują magazyny. Ograniczenia w wydawaniu decyzji

Na obrzeżach miast część przedsiębiorców nie będzie mogła wznosić nowych magazynów przy tych już istniejących. Nie dostaną bowiem „wuzetek”.

Publikacja: 03.06.2024 07:49

Firmy logistyczne i kurierskie niełatwo rozbudują magazyny. Ograniczenia w wydawaniu decyzji

Foto: Adobe Stock

Na problem dotyczący ograniczenia rozwoju firmom logistycznym i kurierskim zwrócono uwagę już w czasie konsultacji publicznych projektu rozporządzenia ministra rozwoju i technologii w sprawie sposobu wyznaczania granic obszaru uzupełnienia zabudowy w planie ogólnym gminy. W lutym jedna z firm wskazała, że w tym obszarze należy uwzględnić możliwość wznoszenia budynków magazynowych. W odpowiedzi na tę uwagę ministerstwo przekazało, że ją uwzględni, ostatecznie takiej zmiany w rozporządzeniu nie zapisując. W minioną środę resort przekazał „Rz”, że jest to efekt konsultacji międzyresortowych z Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi. 16 maja rozporządzenie weszło w życie.

Czytaj więcej

Jakie odszkodowania dla przedsiębiorcy w przypadku zmiany planu miejscowego

Dlaczego firmy nie będą mogły stawiać magazynów?

Michał Leszczyński, prawnik w Polskim Związku Firm Deweloperskich, tłumaczy, że wskutek takiej regulacji na obszarach nieobjętych miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego nie będzie można otrzymać „wuzetki” na budowę magazynów w obszarze uzupełnienia zabudowy. W efekcie firmy logistyczne czy kurierskie nie będą mogły w takich miejscach wznosić nowych magazynów przy tych już istniejących na obrzeżach miast czy na terenach wiejskich.

Jak zaznacza Leszczyński, nadal możliwe będzie budowanie magazynów, gdy gmina ma uchwalony dedykowany pod logistykę miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Prawnik przypomina, że dzięki infrastrukturze logistycznej wokół miast biznes może transportować towary, a konsument otrzymywać to, co zamówił online.

— Żeby ten sektor się rozwijał, musi istnieć zaplecze magazynowe. Zmiana dotknie węzły drogowe, w których rozbudowuje się logistyka, ponieważ ten rozwój zostanie zahamowany przez brak możliwości uzyskania „wuzetki” — podkreśla Michał Leszczyński.

Obszar uzupełnienia zabudowy. Zmiany wpłyną niekorzystnie także na transport 

Co ciekawe, jednocześnie możliwe będzie uzyskanie na tych terenach „wuzetki” na budynki przemysłowe, w tym fabryki.

Pracodawcy RP, których PZFD jest członkiem, wsparł związek w apelu o zmianę rozporządzenia. Bartosz Sowier, główny legislator Pracodawców RP, mówi „Rz”, że podczas posiedzenia ministerialnego zespołu do spraw deregulacji i dialogu gospodarczego we wtorek, 28 maja poinformował pełnomocnika ministra rozwoju i technologii o uwagach PZFD.

Radca prawny Małgorzata Wieleba-Walicka z organizacji pracodawców Transport i Logistyka Polska zaznacza, że logistyka jest związana z transportem, zatem wszystkie niekorzystne regulacje, którymi objęta zostanie logistyka, z prawdopodobieństwem graniczącym z pewnością wpłyną także niekorzystnie na sektor transportu.

— Są to nierozerwalnie związane ze sobą sektory. Transport bez logistyki nie istnieje i vice versa — podkreśla mecenas Małgorzata Wieleba-Walicka.

Czytaj więcej

Planowanie przestrzenne po nowemu - zmiany dla właścicieli gruntów i samorządów

Na problem dotyczący ograniczenia rozwoju firmom logistycznym i kurierskim zwrócono uwagę już w czasie konsultacji publicznych projektu rozporządzenia ministra rozwoju i technologii w sprawie sposobu wyznaczania granic obszaru uzupełnienia zabudowy w planie ogólnym gminy. W lutym jedna z firm wskazała, że w tym obszarze należy uwzględnić możliwość wznoszenia budynków magazynowych. W odpowiedzi na tę uwagę ministerstwo przekazało, że ją uwzględni, ostatecznie takiej zmiany w rozporządzeniu nie zapisując. W minioną środę resort przekazał „Rz”, że jest to efekt konsultacji międzyresortowych z Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi. 16 maja rozporządzenie weszło w życie.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Paliwo będzie droższe o 50 groszy na litrze, rachunki za gaz o jedną czwartą
Praca, Emerytury i renty
Krem z filtrem, walizka i autoresponder – co o urlopie powinien wiedzieć pracownik
Podatki
Wykup samochodu z leasingu – skutki w PIT i VAT
Nieruchomości
Jak kwestionować niezgodne z prawem plany inwestycyjne sąsiada? Odpowiadamy
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Nieruchomości
Wywłaszczenia pod inwestycje infrastrukturalne. Jakie mamy prawa?