Handel paliwami przez firmy transportowe pod większym nadzorem

Nowe rygory dla firm transportowych naruszających reguły handlu paliwami – taka ma być treść przepisów obliczonych na eliminację oszustw.

Publikacja: 18.10.2016 07:55

Handel paliwami przez firmy transportowe pod większym nadzorem

Foto: www.sxc.hu

Zapowiadany przez Ministerstwo Finansów pakiet transportowy ma być kontynuacją obowiązującego od 1 sierpnia pakietu paliwowego. To zestaw przepisów, m.in. o VAT i akcyzie, zaostrzający warunki przywozu paliw z Unii Europejskiej. Nowy pomysł rządu jest związany z przepisami o działaniu firm przewozowych. Ma być wdrożony od 1 stycznia 2017 r.

Jak zapowiedział na poniedziałkowej konferencji prasowej wiceminister Wiesław Jasiński, nowe przepisy mają dotyczyć m.in. zasad rejestracji i monitorowania przewozów drogowych. Ministerstwo Finansów ma zamiar stworzyć na postawie tej ustawy system śledzenia przewozów, który będzie obejmował rejestr przewożonych towarów oraz system łączności ruchomej. Rejestracja miałaby się odbywać poprzez przewoźników, np. za pomocą smartfonów.

Wiceminister mówił, że ustawa będzie przewidywać sankcje dla kierowców, którzy naruszają jej postanowienia. Zapowiedział też drakońskie kary za naruszenie przepisów – do 46 proc. wartości netto przewożonego towaru.

Budowa tego systemu może jednak napotkać trudności, zwłaszcza że do 1 stycznia pozostało niewiele czasu. Na razie resort nie ujawnił nawet konkretnego projektu przepisów.

Według Jasińskiego ma on ujrzeć światło dzienne jeszcze w październiku. Wiceminister przyznał, że niektóre elementy tego planu, zwłaszcza monitorowanie przemieszczeń towarów za pomocą systemu GPS, mogą zacząć funkcjonować z opóźnieniem.

Równocześnie MF przedstawiło dane dotyczące działania pakietu paliwowego. Nowe rygory w handlu paliwami spowodowały, że w sierpniu 2016 r. nastąpił spadek aż o ok. 70 proc. w transakcjach nabycia paliw z krajów UE przez zarejestrowanych odbiorców (a to właśnie przywóz paliw z zagranicy był narzędziem unikania VAT i akcyzy). Już we wrześniu znów dał się zauważyć wzrost. MF nie podaje jednak efektów podatkowych, tj. czy nastąpił wzrost wpływów z VAT, akcyzy i opłaty paliwowej od legalnego handlu. Zauważa natomiast, że zwiększył się obrót w składach produkujących olej smarowy, co może oznaczać nowy sposób obejścia pakietu paliwowego.

Zapowiadany przez Ministerstwo Finansów pakiet transportowy ma być kontynuacją obowiązującego od 1 sierpnia pakietu paliwowego. To zestaw przepisów, m.in. o VAT i akcyzie, zaostrzający warunki przywozu paliw z Unii Europejskiej. Nowy pomysł rządu jest związany z przepisami o działaniu firm przewozowych. Ma być wdrożony od 1 stycznia 2017 r.

Jak zapowiedział na poniedziałkowej konferencji prasowej wiceminister Wiesław Jasiński, nowe przepisy mają dotyczyć m.in. zasad rejestracji i monitorowania przewozów drogowych. Ministerstwo Finansów ma zamiar stworzyć na postawie tej ustawy system śledzenia przewozów, który będzie obejmował rejestr przewożonych towarów oraz system łączności ruchomej. Rejestracja miałaby się odbywać poprzez przewoźników, np. za pomocą smartfonów.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Edukacja
Matura 2024: język polski - poziom podstawowy. Odpowiedzi eksperta
Sądy i trybunały
Trybunał niemocy. Zabezpieczenia TK nie zablokują zmian w sądach
Sądy i trybunały
Piebiak: Szmydt marzył o robieniu biznesu na Wschodzie, mógł być szpiegiem
Sądy i trybunały
"To jest dla mnie szokujące". Szefowa KRS o sprawie sędziego Szmydta
Konsumenci
Kolejna uchwała SN w sprawach o kredyty