Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej opublikowało projekt ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa. Stanowi ona implementację unijnej dyrektywy o sygnalistach (2019/1937).
W myśl nowych przepisów wszystkie podmioty sektora publicznego i prywatnego zatrudniające co najmniej 50 pracowników będą musiały stworzyć wewnętrzny system przyjmowania od sygnalistów zgłoszeń o nieprawidłowościach. Dla przedsiębiorców zatrudniających od 50 do 249 osób projekt przewiduje jednak odroczenie przewidzianych w ustawie obowiązków do 17 grudnia 2023 r. Dla firm działających w sektorze finansowym, np. banków, funduszy inwestycyjnych, zakładów ubezpieczeń, towarzystw emerytalnych, domów maklerskich, obowiązek utworzenia systemu zawiadamiania o nieprawidłowościach będzie niezależny od liczby zatrudnionych. W pozostałych firmach stworzenie takiego systemu będzie dobrowolne.
Czytaj więcej
Kto zgłosi nieprawidłowości, zachowa etat czy kontrakt, choćby wcześniej miał być zwolniony.
Projekt przewiduje, że po zmianach 16 mln obecnie pracujących, bez względu na liczbę zatrudnionych w firmie, będzie mogło zyskać ochronę przed zwolnieniem lub rozwiązaniem ich kontraktu cywilnoprawnego. Co ważne, nowe przepisy przewidują, że sygnalista będzie miał prawo żądać podpisania kolejnej umowy o pracę, gdy poprzednia umowa terminowa zakończy się w czasie trwania ochrony.
Sygnaliści będą mogli przesyłać zgłoszenia anonimowo. W przypadku zgłaszania zawiadomienia o nieprawidłowościach za pośrednictwem pracodawcy będzie to jednak uzależnione od uznania przedsiębiorcy zobowiązanego do powołania systemu.